måndag 30 maj 2016

Dags idag då!!

Ikväll lät vi hästarna vara kvar ute, det är dags att vänja in dem inför sommarens konstanta utegång! 
Jag tror Viking blev väldigt glad, han är en häst som älskar frihet och man märker på honom att han vill ha det så naturligt som möjligt. 
Så värst mycket gräs har vi dock inte i våra hagar, så vi får stödfodra med hö, vilket är ok, då blir de inte så feta i alla fall. Betet som vi har väntar vi med ett tag till med, där är det alldeles för mycket att äta, de skulle rulla fram. Först när det mesta har blommat och allt gräs fröar släpper vi dom där, lite mindre kraftigt då i alla fall. 
I år har vi ett annat utgångsläge än förra året, båda hästarna rids ordentligt så vi har klart bättre möjlighet att hålla nere fläsket på dom. Men tvivlar inte på att de blir runda i alla fall... De är ju liksom av de raserna som kan få gå på en plätt asfalt som är målad grön och de blir feta, typ.... Men men, desto större krav ställs det på oss, och i år har jag allt förhoppningar om att vi ska lyckas riktigt bra!! Dock lite lugn vecka denna veckan eftersom jag har tre pass på jobbet, onsdag, torsdag och fredag med tiderna 7-20 (och att man får slutat 20, det är inte helt säkert det heller), så ja, jag är glad för att det inte är så mycket mer än att de klarar sig fint på det som finns just nu!! 
Väntar mig rätt så trötta hästar imorgon dessutom, det går ju åt både mer energi och kraft att stå ute i hage än inne på natten. Så vi får se vad och hur mycket vi gör imorgon! Det tar väl några dagar innan de är i fas igen, så ganska lagom att släppa nu när jag har lite mycket på jobbet!!

Lycka!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar