torsdag 11 juli 2013

Vad jag fick vara med om...

Under de två dagarna jag var med både på jour och smådjurskliniken fick jag vara med om en hel del, tänkte dela med mig om det här och nu :)
Första dagen jag var med på jouren var det ovanligt lugnt, endast ett akutfall åkte vi på när jag var med, resten var inplanerade, alltså, de ringde på telefontiden på morgonen och bokade ett besök. Vi var ute på en häst med ett rejält svullet öga, en häst med hälta, en häst som skulle sederas inför att den skulle skos, den hade ryggont och jobbigt att lyfta ena bakhoven, och hovvården behöver ju skötas trots det och med sederingen gick det fint. En hund som hade ett hornhinnesår, en häst med nässelutslag, en häst med trassel med pälsen, samt några vaccinationer. Det akuta fallet var en häst med en allergisk reaktion som svullnat ordentligt mellan ganascherna, med risk för att andningsvägarna skulle påverkas, det gick bra med den. 
Andra dagen, då var det först smådjurskliniken som gällde, då fick jag vara med om en hanhundskastration, ett klokapselbrott på en hund, några vaccinationer av katter (bland annat tre ursöta kattungar som jag bara blev så såld på ;) ), en hund som behövde tömma analsäckarna, en hund för hältkoll, några återbesök så som en hund som skulle ta stygn, en katt som behövde lite hjälp med öronen. En hund ultraljudades och konstaterades en livmodersinflammation, en katt kom in med svullen tass som visade sig vara ett bett från en annan katt, och det var faktiskt ett hål rakt genom tassen. den spolades och gjordes rent.
Efter att dagen var slut så blev det jour efter att det blivit lite omändring i schemat för Gustaf, så jag åkte med ut några timmar på det med. En akut skada på en häst på sommarbete, visade sig vara en kraftig senskada (en av de värsta senskador jag sett) och hästen kunde inte gå. Den var gammal och om den skulle behandlats så skulle det ta månader uppåt ett år, kanske längre, med osäker utgång, och det beslutades att den skulle få somna in. Med en spruta slutade den fina gamla trotjänaren sina dagar väldigt lugnt och fint, men sina människor runt omkring sig. Sista besöket jag var med på var tyvärr det med en avlivning, dock var denna mer planerad, en ponny med fång sedan ett bra tag utan utsikter att bli bra. Det lilla stoet fick sluta sina dagar samtidigt som hon fick smaska i sig både kraftfoder och sitt älskade gräs, med hjälp av bultpistol. Det gick lugnt och fint till. 
Att få vara med och kolla in allt detta har vart grymt! Jag får veta massor, och lär mig massor! Det som är jobbigast är naturligtvis när ett djur får sluta sina dagar och det jag upplever som svårast är att möta djurägare i en sådan sorg som man hamnar i när det är dags att ta farväl av sitt älskade djur. Det går bra, men det är trist. Men överlag är det helt otroligt kul!

Det är verkligen allt man får vara med om inom djurvården. Och jag har inte bara fått se den "braiga" sidan av myntet, utan även den den sorgliga. Men jag är inte ett dugg avskräckt, någon gång i framtiden ska jag jobba med djur. Det är helt fantastiskt att få vara med och hjälpa dem!! Men först ska jag plugga klart. Min utbildning lämnar ju faktiskt fler dörrar öppna än just humanvård, (det är roligt det med!) även om man måste kämpa lite mer för att få jobb med djur då. Men på något sätt ska det väl gå!! :) Eller vad tror ni? :)


2 kommentarer:

  1. låter spännande ändå! :) och så fick du träffa mig ;)

    sv; Håjt tackar;)

    SvaraRadera
  2. Klart nåt av det mest spännande jag gjort :) Exakt, riktigt trevligt!!

    SvaraRadera