måndag 21 juni 2010

Det blev ju inte riktigt som tänkt...

Idag så var planen att jag skulle hälsa på min farmor. Vi tänkte fika lite, mysa ute i solen och sedan även äta lunch. Efter det tänkte jag stanna till hos mina föräldrar och gosa med katterna.
Det blev väl delvis så här...

Pratade på morgonen med min vän som arbetar på ridskolan, som köpt min klippmaskin, skulle hämta pengarna idag. Då berättade hon att hon stod ute i hagen med en av ponnyerna som troligen brutit benet. Behövde inte komma sa hon, men jag gick på nålar här hemma och åkte dit ändå.
Veterinären kom och konstaterade att det var brutet, ovanför armbågsleden. Inte mycket annat att göra än att låta honom få vandra vidare till de evigt gröna ängarna.
Vad veterinären trodde hade det antagligen gått vilt till i hagen, han har gjort en tvär vridning i hög fart eller rent av gått omkull. Fanns inte ett märke på honom som tydde på spark eller liknande.
I väntan på allt skulle bli klart stod jag och klappade, kliade och pratade med ponny. Höll i honom när det var dags, har inte vart med på en avlivning av häst innan så det var lite otäckt att inte veta vad som väntade exakt.
Men allt gick bra, vi fick säga hejdå och han fick somna in och slippa smärtan.

Vila i Frid Lille Vän

Efter denna sorgliga start på dagen blev det i alla fall lunch hos farmor och sedan en stunds gos hos katterna. Nu: däcka i soffan...


2 kommentarer:

  1. Nämen hu så hemskt, stackars lille hästen. Fy vilken otur. Var det inte läskigt???
    Skönt att katterna kunde trösta lite!
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  2. Det var så synd om honom :( Så ont han hade. Ren otur det som hände.
    Upplevde det konstigt nog inte så läskigt som jag trodde, det som var mest otäckt var att inte veta riktigt vad och hur det skulle ske. På något sätt stängde jag av den känslan av att det skulle vara läskigt under tiden för ponnyns skull och blev som en filbunke. Däremot gick det inte stoppa alla tårar som kom...
    Det var dock läskigt att se honom falla och slå i backen. Stora djur...
    Men alla tankar snurrar nu efteråt.
    Jossan ringde ett par timmar efter och jag snurrade rätt bra när jag pratade med henne ;)
    Katterna tröstar bra! Gosungar! Sally har piskat upp Pontus rätt bra idag ;)
    Kram på dig!

    SvaraRadera