torsdag 21 april 2011

Dressyrträning!

Idag var det häst på schemat igen, men denna gången blev det inte någon ridning för mig, på timman jag rider var det en planerad uteritt och rida ute i skogen kan jag få göra när jag vill, det är träna på bana jag vill göra. Inte för att inte tycker att ridskolehästarna ska få komma ut i skog och mark, jag tycker inte att det är tråkigt ute i skogen, men betalar man 250 kr så vill jag ha ut lite mer än så.
Men jag hade en dressyrträning för Rebecka med Bolero! Ebba och Spice skulle egentligen varit med men Spice markerade på h. fram så det blev hem och vila för Spice istället.
Det är andra gången Becky rider Bolero för mig, första gången var för något halvår sedan och jag behövde friska upp minnet på var de var någonstans i sin träning. Så de fick rida relativt fritt i början med lite instruktioner från mig, innan vi körde igång ordentligt.
De fick jobba med att få bogen att lossna hos Bolero, allt lossnade inte, men en del i alla fall. Och så fick Bolero jobba med att få länga sina steg och hitta en bra takt, kan vara rätt kort i steget i traven. Fick med ryggen riktigt trevligt i traven! Galoppen arbetade vi inte jättemycket i, utan letade där efter ett jämnt tempo där han inte sköt iväg för Becky. Gick riktigt bra med det!
Nästa gång blir det mer fokusering på en stabilare form, och så ska jag ge mig på Beckys sits lite :)
Bolero är en riktigt trevlig häst, en riktig charmknutte!

Lite bilder från kvällen!












2 kommentarer:

  1. Tack för lektionen och alla fina bilder! :D

    SvaraRadera
  2. Var så god! det var en rolig lektion, ni var duktiga!

    SvaraRadera