tisdag 19 april 2011

Ridningen i torsdags

Ja, bättre sent än aldrig ;)
Jo i torsdags var jag uppe på ridskolan igen och gav mig på ett ridpass.
Fast först hade jag en träning för Ebba med sin Spice, det gick otroligt bra! Spice var mjuk och fin, det vi jobbade mest med att hålla en bra takt och trevligt tempo och få inner bog i höger varv att hålla sig på rätt ställe. Vi var nere på ängen, paddocken var uppgrävd, nytt underlag på g där. Spice var lite övertaggad i galoppen, det var ju kul att vara på en äng i stället för i paddocken!
Jag satt upp på henne en stund, red igenom henne i alla gångarter och fick med bogen, otroligt rolig att rida, denna söta ponny! Ebba gör ett superjobb med henne!
Sedan var det dags för min egna lektion. Denna gången fick jag Mandel, Han har alltid varit en toppen häst att rida, har mycket kunskap och lätt för att samla sig. Men besviken blev jag, han kändes inte alls som han gjorde i höstas, var tyvärr riktigt tråkig att rida. Det enda jag gjorde var att få honom att gå fram. Men inte heller det verkade han ha någon lust med. Kändes väldigt uttråkad. Lite avstängd. Hans sadel låg dåligt, fick bytt sadel efter halva lektionen med Madde, i den nya sadeln fick han med ryggfrihet, och den låg bättre än hans egna. Då började han arbeta lite mer frivilligt. Men vid detta laget var jag totalt slut... Ridkonditionen är borta, det bara är så efter ett längre uppehåll från ridningen.
Bytte pålle en stund med Eva (tack söta du!) så jag fick rida Zonia en stund på slutet. Otroligt trevlig häst! Man fick passa sig för att inte samla ihop henne för mycket i galoppen, hon var grymt lättsamlad! Rolig häst!!
Jaja, tar nya tag på torsdag igen, hoppas på att vi kan rida ute i paddocken då, det hade vart så gott, inte bara för oss ryttare utan främst för alla hästarna, som vart instängda i ett ridhus hela vintern!


En av de sista ridbilderna på mig och Jason, förra året innan han flyttade.
På den egna-häst-tiden hade man minsann ridork så det räckte och blev över!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar