torsdag 24 september 2015

Ibland är dom okej...

Alltså telefonförsäljare.
Dessa kan vara helt omöjliga att bli av med, störa overkligt mycket, och de ringer jämt.
Jag brukar vara trevlig när de ringer trots allt, hur irriterad jag än blir när de ringer och tjatar. Det är ju trots allt det som de har som jobb, kanske tycker de om det, kanske är det ett jobb de vart tvungna att ta för att försörja sig. Så varför vara otrevlig? Avböjer och lägger på. Och många accepterar och tjafsar inte vidare och ifrågasätter. Dom är okej. Trots allt.
Så. 
Men igår rann det över. Fullständigt. Det har vart ett tag nu som hur många som helst ringer, jag har blockat hur många nummer att jag nästan blir galen,säker man på dem så ringer de flesta från samma ställe, de byter nummer uppenbarligen för att kunna fortsätta ringa. De ringer under dygnets alla timmar (ok, inte nätter, men allt från 7 på morgonen till nio på kvällen). Och att bara klicka dom funkar inte. De ringer och ringer och ringer och ringer... Blir vansinnig!!!
Igår ringde det samtidigt som jag skulle parkera, jag lyckades få en sista parkering 1 km bort, så var lite stressad dessutom. Och tänker att det är väl lika bra att svara för annars fortsätter de att ringa resten av dagen. 
Men det rann över. Jag vart så arg, stackarn i andra änden fick sig en utskällning utan dess like, jag var saklig, men trots det en ordentlig utskällning. Trots detta försökte personen övertyga mig om att det ändå var det som denne ringde om var något jag behövde. Ytterligare en urladdning. 
Som sagt ibland rinner det över. Det får vara nog. Överslag!!!!

Dock kan jag nog lite motvilligt erkänna att det var rätt gott att få ladda ur på det viset. Inte för att jag har fått skälla ut en annan människa, dessutom helt okänd, utan bara i allmänhet. Det är så mycket som lagts på hög, det lagras och lagras... Och nån gång måste det ut. Och på sätt och vis är det skönt ändå att det inte behövde bli på någon i närheten, utan någon jag aldrig sett och träffat (som trots allt har ett provocerande yrke, och det vet dom om). Urladdningen var för mig något jag behövde. Även om det bär mig emot att skälla ut folk. Men det lättade.


2 kommentarer:

  1. Inte kul med telefonförsäljare!!
    Det enda jag säger är "jag är inte intresserad" och så lägger jag på. Jag har hört att ibland kan de vara så fräcka att så fort man säger "ja", så har man sagt att man vill ha produkten. De skickar hem grejer, man måste betala osv.
    Så jag vill inte säga ja. Även om de frågar om jag heter Jill, så undviker jag att säga ja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, har hört om det flertalet gånger med. Har blivit att man omedvetet undvikit att säga ja oavsett sammanhang, för det finns alltid med i bakhuvudet när ed ringer och stör.

      Radera