söndag 20 december 2015

Vilken härlig tur!!

Åh, idag kom vi äntligen ut på en ridtur och det var så härligt!!
Äntligen fick jag testa min nya "sadel" :) Efter magsjuka och stormar och ishalka och gud vet vad så var det äntligen dags!
Hade stora förhoppningar på den, den är rätt olik den jag lånat, och ja, denna trivdes jag så bra med!!
Den andra var helt ok, men passade oss inte helt hundra. 
Nu är ju detta inte någon sadel i den bemärkelsen, men det blir mycket stabilare än att sitta utan helt. 
Målet är att hitta en riktigt bra bomlös sadel, de som finns på marknaden nu är så lika bomsadlarna och kan användas som dem, men utan problemet som man har med all den tillpassning som man måste ta hänsyn till när det kommer till en vanlig bomsadel. Så jäkla trött på allt som har med bomsadel att göra, inom en månad hinner hästen ändra sig, och ja, om man ska vara riktigt krass, då ska ju sadeln justeras med. Så trött på det. Så väntar på att hitta en modell som passar mig i smak och sits samt någon som formar sig bra efter Viking. 

Hur som helst, dagen tur erbjöd lite nya upplevelser. Min finaste Viking har ju inte direkt vart tränad innan och har inte mer grunder mer än att han just är riden. Men idag började han få ihop saker och ting, och till mycket små hjälper flyttar han i skänkelvikning år både höger och vänster och för första gången så påbörjade han självmant samling! Han sökte sig till ett mjukt stöd och samlade ihop bakbenen inunder sig och höjde ryggen och tuffade på!! Inga längre sträckor, handlar om några meter i taget, men dessa meter är en underbar början till något ännu bättre!! Vilken känsla!! 

Han är så fin min bästa Viking, så glad hela tiden och så lycklig över att få vara med!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar