tisdag 30 juni 2015

Valle tycker....

Ok, idag tog vi en promenad med hästarna för att sedan fortsätta träningen på volten. Där longerade vi båda och så lite individuell träning. För Valle blev det till att träna på att stå still när jag bad om det, med andra ord; låtabli att släpa matte till närmaste gräsfläck-träning... (som vi jobbat med att han inte ska dit han själv velat, han gick som han ville själv när han kom till oss, utan att ta hänsyn till vad den som hängde i andra änden av grimskaftet hade för tycke, nu är det så mycket bättre, han lyssnar bra, men gräs liksom, när man väntar på sin tur att longera,  ja, då är gräset väldigt lockande...) Efter att jag envetet flyttat tillbaka honom till ursprungsläget varje gång han flyttade sig samt att be honom låta bli gräset och fokusera på mig, belöna i varje läge som det var befogat, så började han koppla läget. Kunde gå runt honom, flytta mig från honom och mot honom och han stod kvar. Utan att äta. Vinst!! :) Han är envis, denna hästen. Vilken tur att jag är det med ;)

Och att han hade åsikter om vad jag höll på med, tja, det kan ni se nedan ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar