tisdag 19 maj 2015

Nya dojjor

Jomen, idag var det dags för nya skor. Inte för mig, men för hästarna. Dock skulle jag behöva nya, men det får vänta... (ok, jag står inte ens för skoningen för Valle, det känns fel, men Gunilla är bara bäst, och hade det inte vart för detta så hade jag inte kunnat ha häst, fattig student liksom... men det ska jag väl kunna ta över så småningom).
Nu har Valles hovar börjat bli så som vi vill ha dem, vinklarna börjar bli rätt utifrån hans benställning, de har antagit en bra form, de är lagom stora utifrån hans förutsättningar och sånt där. Känns väldigt bra!! Han kunde till och med gå ner en skostorlek idag. Nu strävar vi ju inte efter att han ska ha så små hovar som det bara går, nej, utan hovarna ska vara i enhet med vad som stämmer utifrån hans förutsättningar. Hovarna har vart väldigt långa och stora från början, och trakterna var såpass långt under hoven att skorna behövde vara längre för att stötta upp. Hans hovkvalitet är annars väldigt bra, och de växer i lagom takt. 
Nu, efter tre skoningar hos oss så börjar hovarna likna de hovar han ska ha. Det får ta den tid det tar, man kan inte ändra allt på en gång, det skulle sätta hans ben, leder och kropp ur spel, för allt har ju vant sig vid det gamla successivt, och samma gäller nu när de rättas till. Lite i taget. Ska nog bli bra!! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar