söndag 8 november 2015

Lite udda måste man vara ;)

Som många har förstått har jag tröttnat på den traditionella dressyren inom hästvärlden, i alla fall för min egen del.
Jag vill hitta på annat!! Jag vill ha en annan typ av kontakt med min häst än den som kräver träns, bett och allt det där. En del i detta är trickträning. Allt lärs in med positiv förstärkning, det vill säga att man uppmuntrar det beteende som ses som rätt och totalignorerar felaktiga beteenden, ingen bestraffning, inget, endast låtsas som att det regnar. 
En av grejerna jag fått för mig att träna med Viking nu är att gnägga på kommando. Varför inte liksom? Han är ju en väldigt pratig häst, och nu har vi börjat sätta ett kommando till detta snackande och det börjar faktiskt visa sig att det fungerar, jättekul!! Vi är inte där än helt hundra, men vi fortsätter att jobba på det och när det sitter, även om det tar ett halvår tills det eller längre, lovar jag att lägga upp en video på det! 
Han älskar att få denna typen av uppgifter, så vem vet var det slutar!!

Pööööss!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar