tisdag 4 november 2014

En liten höna mindre :(

Usch, det finns en baksida med att hålla hönorna på detta sättet, lyckliga och frigående. 

Rovdjur. 
De är baksidan. 

En hök kom idag, och en av våra yngsta hönor, vår lilla Tindra, fick sätta livet till :( Det gick fört som attan, jag var ute minuten innan och hönorna var runt benen som vanligt, lika fnattiga och glada som vanligt, men strax efter jag gått in ser vi fjädrar utanför vardagsrumsfönstret.
Ut och kolla läget. 
Bara några få kom, och de var helt i upplösningstillstånd, och for in i hönsgården snabbt som bara den. De skrek och varnade om vartannat. Innan jag fick fatt på resterande... ja, det var jobbigt. Vems fjädrar?? Hittade hönorna lite varstans, bland annat underifrån bilarna och Einstein kom från nåt gömställe jag inte kan fattar var det var. Hittade Glimra, Tindras syster som ser nästan lika dan ut under granarna jämte där fjädrarna låg. 
Fick tillslut in alla, alla utom Tindra. Och jag letade. Men hittade henne inte. Det finns en minimal chans att hon klarat sig och ligger och trycker någonstans, så jag har lämnat hönsgården öppen och stängt in de andra i hönshuset. Hoppas så mycket att hon kommer tillbaka, men jag är tyvärr säker på att jag hoppas förgäves... Det svåraste är när man inte får se att de faktiskt inte lever längre. Usch. 
Det gick så fort, från att allt var lugnt, till att det var kaos och kalabalik. Inte hörde vi nåt heller, trots att det hände precis utanför. Jäkla hök!!

Det finns som sagt en baksida med att låta hönsen gå fritt i trädgården. De är ju bara lösa när vi är hemma och har koll, men det räckte inte. Men att de ska få fortsätta vara lösa är det inget snack om, de är som lyckligast när de är det. Så tyvärr måste man inse att sånt här händer, fast man inte vill, fast man har koll, fast man gör vad man kan. För att stänga in dem och beröva dem friheten, det är inte att tala om. De är lyckliga ute. Inne är de buttra och missnöjda, och de måste få vara just höns. Och höns trivs bäst när de får vara så naturliga som möjligt. Så synd bara på lilla Tindra, vår fina lilla tös, vi kommer sakna dig!! Men du fick i alla fall vara lycklig fram tills detta :(

Ljusa lilla fina Tindra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar