söndag 16 november 2014

Min fina Lina finns inte mer :(

Min fina Lina, min gamla lilla rugguggla, fick sluta sina dagar idag :(

För några dagar sedan började hennes kam bli blå, vilket kan tyda på att cirkulationen inte längre är som den ska. Men gjorde inget då, för det kan gå länge innan det blir nåt av det, och hon var som vanligt, först framme, nyfiken och på vift som hon brukar. Edit har blå kam hon med, men haft det ett bra tag, och hon är fortfarande okej, så hon får hänga med hon med så länge hon kan.
Men i eftermiddag kom andningsbesvären för Lina , hon tungandades med hela kroppen med öppen näbb och sträckt hals och var inte längre först framme, var lätt att fånga och satt kvar på samma ställe som jag satte ner henne när jag kom ut efter en halvtimma. Då fanns det inte nåt mer att göra, det hade inte vart humant att låta henne lida och förmodligen hade hon dött inom nån dag eller så om vi inte gjort nåt, utan hon fick somna in ni i eftermiddag. Tack Göran för hjälpen.

Lina kom tillsammans med Berta och Edit till oss i somras, de har bott på hönseri den första tiden i sina liv och efter det hos släktingar till mig. Där fick de vara ute, men de hade aldrig varit utanför hönsgården innan de kom till oss. Här fick de så mycket frihet de kunde få. 
Och det var något Lina fullkomligt älskade, i början försvann hon i timmar, men kom alltid tillbaka när det var dags att gå in. Hon har hela tiden vart ganska trött, hon har kunnat somna mitt i ett steg, för att sedan vakna och fortsätta dit hon var på väg från början. Men så länge hon var frisk så gjorde det ju inget att hon var lite trött, det kan man få bli när man är lite till åren!!
Lyckligare liten höna får man nog leta efter!! Alltid glad och nyfiken, var alltid i spetsen när hela gänget kom för att få gottis. Det strålade om denna lilla fröken och trots sin tärda fjäderdräkt vart hon så fin. Helt fantastiska ögon, så snälla!! 
Och fy sjutton vad jag fäste mig vid henne. Jag är glad att hon fick vara så här lycklig och fri här, och hoppas nu på att hon nu är lika lycklig och fri i hönshimlen. 

Vila i frid lilla Lina, du kommer vara saknad vännen!! 


Somna mitt i ett stag var det ja.. :)

Lina, Edit och Berta första dagen hos oss, den 8:e juni i somras.

Fina hjärtat, alltid så nyfiken, vila i frid gumman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar