tisdag 10 mars 2015

Jaa, nu så!! :)

Oj, vilken dag. Veterinären i stallet först hela förmiddagen, sedan hem för att fånga in Stig-Helmer och Ole som skulle få åka till nytt hem idag, och därefter bakade jag bullar, typ helt galet många (vem har sagt att jag är bra på att begränsa mig liksom? ;) ).

Kan börja med att säga att det känns jätteskönt att Stig-Helmer och Ole äntligen fått ett nytt hem, det var lite i grevens tid, Einstein och Robin tycker de är pest och ger dem stryk när de kommer åt. Dessutom så har vi inte tillräckligt många hönor för att ha fyra tuppar, så det gick lite hårt åt på dem. Så de åkte idag till sitt nya hem, och jag har fått uppdatering om hur det går och små filmsnuttar och de ser ut att ha fått det helt suveränt :) Så skönt att de kunde få flytta ihop!!

Nu kan man väl dock säga att själva infångandet och nedstoppandet i lådan inför bilresan gick sådär...
Ok, tänk er denna synen:
Jag hämtar Stig-Helmer och stoppar ner honom i kartongen. Ungeför i detta läget tyckte han att det var det värsta som kunde hända och bokstavligt talat flög ur kartongen när jag kom och stoppade ner Ole i den också. Jaha, fånga Stig-Helmer igen då. Lättare sagt än gjort eftersom han rymde rakt ut i friheten, alltså i trädgården. Han hade bestämt sig för att inte alls bli fångad igen och la verkligen benen på ryggen!! Eller det såg snarare ut som att benen sprang före kroppen, samtidigt som han skrek i högan sky (behöver jag säga att kartonger är det absolut värsta de vet??). Jag efter i flygande fläng samtidigt som jag gormar -Men kom igen nu då, Stig-helmer för helvete kom hiiiiit!! Vi måste åka nuuuu!!! Ungefär i detta ögonblick insåg jag att det var golfare på banan mitt över vägen, och den synen de måste fått se, och höra med för det delen, måste vart obetalbar ;) Fick i alla fall fatt på grabben som inte alls blev nöjd med detta, och de bytte hem. Tror de är sååå nöjda nu, ser verkligen så ut på de videos jag fått :) Känns riktigt bra :)

Och då till veterinärbesöket i förmiddags. Minerva fick göra en tandkoll, inget där, säg kanon ut! Svennis fick samma, hade lite som åtgärdades, han var så duktig och nu ser det bra ut. Valle gicks igenom från öronen till svansen, tänderna gicks igenom, han fick göra en heltäckande hältkoll med både böj och longering, genomgång av hela överlinjen och ja, hela kroppen. Han visade lite ömhet i halsen och ryggen, tyckte inte om att bli böjd i framknäna, men visar ingen som helst hälta trots det, faktiskt inte på något ben!! Så efter att han blivit så grundligt genomgången en häst kan bli hemma på plats så kunde det konstateras att han är ok ändå, och den ömheten han visar i överlinjen inte är så farlig, han tolkades som känslig, och att han ska igång nu. Sakta men säkert. Det vi ska hålla koll på är så att inte ömheten går åt fel håll. Då ska han kollas igen. Veterinären kunde inte hitta någon förklaring till ömheten, möjligen är det att han är såpass omusklad som gör att han reagerar, så han ska stärkas. Då bör den ge sig. Veterinären var nöjd, tyckte vi hade en sund hästhållning, och att allt såg bra ut för Valle, att 
Så allt ser hoppfullt och ljust ut!! Nu blir det mer promenader, klättring, tömkörning, helt enkelt stärkande arbete från marken, för att senare när han musklat på sig mer äntligen kunna sitta upp och rida. Men det blir när han är redo för det. Än är han inte det, han ska inte behöva ha ryttare på ryggen utan att vara grundmusklad. Och så är det dags att börja trickträna med, så roligt!! Det tror jag Valle skulle kunna tycka vara väldigt kul! Det ska bli så kul att se vad som komma skall, fina hästen, nu kör vi!! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar