torsdag 24 oktober 2013

Benflisor, blodstänk och gröna kläder.

Japp, så brutal har min dag sett ut.

Men det vart inte så farligt, jag har fått var med en hel dag på operation på ortopeden. Grymt roligt och lärorikt!! Så jag fick äntligen dra på mig de efterlängtade gröna kläderna (bara operationspersonal som har grönt på sig) och kliva in i operationssalen :) Har vart hur avis som helst när andra i klassen lägger upp statusar på facebook om att de fått vara med på operation, och dessutom har flera lagt ut bilder på sig själva i den gröna munderingen, ojoj, vad det har svidit, haha ;) Äntligen min tur!!

På förmiddagen var det en höftprotes, den fick jag titta på vid sidan om, och då även kolla in vad anestesi(narkos)sjuksköterskan gjorde och jobbade med. Det där var verkligen intressant!! Hon förklarade en massa, jag minns inte allt, men att det är en inriktning som jag kan tänka mig i framtiden är helt klart!! Operationen var intressant, men man såg inte jättemycket, inte så stor yta att samsas om, men tillräckligt för att jag nu ska ha lite koll på vad en höftprotes innebär.
På eftermiddagen var det en knäprotes, och denna gången fick jag även steriltvätta mig och dra på full mundering och var med och hjälpa till!! Fick hålla lite, använda sugen och torka lite. Kanske inte låter som att det var så mycket, men det var alldeles tillräckligt för att jag ska vara överlycklig :D. Så otroligt lärorikt!!! 
Jag blev väldigt väl omhändertagen av alla som jobbade där, dagen var verkligen super!! Ett extra stort tack till Pelle, Ebbas pappa som ordnade denna dagen, förklarade en massa, och opererade samtidigt!! Kommer att leva på detta länge :)

Imorgon väntar sista dagen på praktiken, och det känns... inte bra. Hade mitt slutsamtal i onsdags, blivit godkänd på allt, och har även frågat om möjligheter till jobb efter termin tre är avklarad, då räknas jag som undersköterska. Och det lät inte helt omöjligt, framför allt inte till sommaren, lät ganska positivt :) Hade jag fått välja hade jag vart kvar redan nu, men det går ju inte. Trivs så otroligt bra, och även om det innebär att gå upp kvart över fem om mornarna så gör jag det med nöje. Det är ett rätt bra betyg från en som är så morgontrött som jag är ;)
Men hur som helst, morgondagen är den sista på avdelningen, det är ett kvällspass, och jag ska ta tillvara på den på bästa sätt!!


2 kommentarer:

  1. Åh va roligt att det gått så bra Viktoria.
    Håller tummar för framtida sommarjobb :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det har verkligen vart en super praktikperiod!! Tack, vi får hoppas på det bästa :)

    SvaraRadera