torsdag 27 oktober 2011

Vilket härligt ridpass!

Skulle ju skrivit några rader om förra veckans ridpass på ridskolan, men det gick så dåligt, Ville var stel, stressad och konstig, inte alls sig själv, kände inte igen honom.
Men ikväll var det jättestor skillnad!!
Han var lugn, lyssnade på mig, höll inte alls på att protestera mot bettet hela tiden, och han jobbade mycket bättre.
Gick in idag bara för att få en lugn känsla från start, började kvällen med att fixa till hans man som blivit riktigt lång och rufsig, och tog det allmänt lugnt. Det var bara jag och Eva med idag, Elin passade på att rida Yellow så med, kul!! De två hoppade en del, jag avstod från det, mitt knä protesterar fortfarande vilt om jag anstränger det för mycket, och så hade jag inte lust att lägga in något som lätt stressar Ville. Visserligen kan det räcka med att det är bommar framme för att han ska gå igång, men lite får han allt tåla. Det är så bra att kunna göra såhär, perfekt med en självständig grupp så man kan bestämma en hel del själv vad lektionen ska gå ut på.
Ville var sansad nästan hela tiden!! Till och med lite trög... Men efter en stund kom han igång, utan att stressa! Gjorde ett par "Ville-skutt" åt sidan några gånger, men det la jag inte så stor vikt vid, han var inte dum, bara lite glad! Jobbade en del med traven, tempoväxlingar och övergångar. Mycket tanke hela tiden på yttersidan, han kan vara rätt svårsvängd men det lossnade massor tycker jag idag! Mot slutet blev det lite mer galopp, och den var riktigt trevlig idag! Han var med mig, var inte direkt tung i handen som han vart det senaste, och det blev två väldans trevliga avsaktningar till sist, de brukar annars vara lite dragkamp i dem... När vi travade av var han lite hastig, men inte stressad. En sjysst form och avskrittningen innan helt lång tygel satt som en smäck.

Det var med andra ord en väldigt rolig lektion!! Hoppas på att nästa blir lika kul!!
Det är jag bara en sak som är tråkig, och det är ju att jag inte kan fortsätta att rida lektion :( Har bara två gånger kvar. För efter detta passet så vill jag inte annat än att fortsätta. Men, men, jag ska väl komma igen vad det gäller detta med om ett tag, kan nog inte hålla mig borta från Ville och ridningen allt för länge!!


Från i våras, andra gången jag red Ville

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar