torsdag 11 oktober 2012

Grym känsla

I eftermiddag var det stalltime, och det var helt underbart kul!
För det första var vädret ljuvligt, men kallt, jag måste skaffa mig en vinterjacka till stallet, slängde min i våras, den var för trasig för en säsong till... Och så måste jag nosa reda på lite lagom tjocka vantar i garderoben, gärna ett par hela...

Hur som helst, höjdpunkten var ju med hästarna, och dagens plan var lite ridning på volten. Men vi hittade rätt snabbt en ny plan för Gunilla hade eldat i en tunna och Descarada tyckte detta var lita läskigt på vägen in från hagen. Och så hängde det en presenning lite längre bort som var ännu lite mer farlig än elden i tunnan. Så vi bestämde oss istället för att miljöträna båda hästarna :)
Och detta var så roligt!! Minerva tyckte det var skoj att få vara med att göra något, hon är inte rädd för presenningen så hon visade Descarada att det inte var någon fara, och inom en kort liten stund klarade även hon av att få presenningen mot sig, gå på den, både när den låg platt och som en prasslig klump, "jaga" den när Gunilla drog den bakom sig, gå med den släpandes jämte sig, hon tyckte nog dock att jag var rätt konstig när jag tog presenningen i ena handen och henne i andra och vandrade iväg ;) Till slut gick det så bra att jag kunde lägga den över halsen på henne och till och med kunde jag dra den upp över hennes rygg bakifrån och sedan gå lite med den liggandes på ryggen! Hon var så otroligt duktig!! För Minervas det gick det med kanon, hela hon var inklädd i presenningen, och när hon tyckte det var nog backade hon bara ut med sänkt huvud så den hamnade framför hennes fötter. En favorit var också att stå på presenningen och samtidigt skrapa med hoven i den och samla ihop den till en klump för att sedan kunna dra i den med munnen ;) Hon hade som sagt väldigt kul!

Känslan man får när man har en häst som litar på en är fantastisk. Utan att någon av dem hade litat på oss hade de förmodligen aldrig gått med på dagens påhitt. Framförallt inte Descarada som från början tyckte det var farligt, förmodligen har hon inte sett så mycket att sådana här saker innan. Men hon lutar verkligen mot mig eller Gunilla, eller Minerva i detta läget. Det tog inte många minuter innan Descarada accepterade allt. Och att ha någon som litar på en så mycket är en grym känsla!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar