onsdag 30 april 2014

Hmmm...

Valborgsmässoafton idag alltså.
I morgon första maj, och med det röd dag.
Många är lediga, och alla som jobbar får extra betalt. Jag ska jobba imorgon. Typ. I alla fall praktisera. Med detta innebär att vi faktiskt gör ett visst arbete, och med det avlastar en hel del, nu när vi kommit in i arbetet. Skillnaden är att jag får betala för att jobba imorgon. Surt.
Nu gillar jag min praktik, det är ett suveränt ställe, men det är surt ändå. Har redan vart där två röda dagar under påsken, tycker ändå att jag gjort mitt de röda dagarna där. Praktiserade även förra påsken. Den gruppen som går på praktik på vårdcentral nu har var väldigt mycket lediga. För de har ju stängt då. Även fler som inte har praktik på vårdcentral är lediga, då de på de flesta ställena tycker att eleverna ska vara lediga då. Det ska vara jämt och lika fördelat, samma bestämmelser för alla. Punkt.
Självklart kommer jag att få arbeta många röda dagar framöver i mitt valda yrke, och jag har inga som helst problem med det. Men att som i detta läget vara så gott som gratis arbetskraft är inget jag uppskattar på något plan. Är det alla vanliga dagar, och det gör mig inte nåt. Men röda dagar är jag inte så glad i att vara där. 
Visserligen vill jag påpeka att jag inte alls tror att de ser oss som någon arbetskraft överhuvudtaget, för vi är ju där för att lära oss, att följa vår handledares schema är det vi gör, vi ska fylla våra timmar, och det råkade falla på röda dagar även denna gång, men det känns tyvärr lite så. Kan inte hjälpa det. Speciellt när det är så olika för alla oss elever. Ska väl inte klaga egentligen, men när orken tryter och är nästan nere på noll efter tolv veckors praktik på tre olika ställen så känns det ruttet. Ja jag ska klara att orka jobba heltid sedan utan att klaga, och kommer att göra det, som det är nu så är det så mycket mer än att bara vara på en arbetsplats, mycket att lära, massor med nya intryck, flera uppgifter som ska skrivas på den "lediga" tiden, tentor som ska pluggas till, samtidigt. Att det är en heltidsstudie stämmer inte riktigt, det är mer än heltid vi pluggar. Och orken sinar rätt kraftigt därefter. Så de lediga röda dagarna, de är liksom heliga.


3 kommentarer:

  1. MEN!! Vad orättvist att vissa elever får vara lediga (och kanske får mer tid till plugg) när andra får jobba!
    Kram!!
    Om två veckor kommer vi & stör i pluggandet också:):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, orättvist är bara förnamnet...
      Ja, det är så snart!! Längtar tills godingarna ska komma :) Vi får höras innan och stämma av allt sånt där praktiskt :) Kram!!

      Radera