lördag 10 december 2011

Katastrofmycket vatten...

Vaknade idag alldeles för sent, skulle ju upp till ridskolan och ha stalljour! Det blev ett vansinnigt snabbt ombyte, sedan slänga sig iväg till ridskolan där Eva väntade. Hon hade dock förberett mig på att det var lite av en katastrof på vägarna och även där uppe... Gick inte köra vanliga vägen till stallet, total översvämning på den vägen. Och alternativa vägar inte så bra de heller... Så ställde mig hemma hos mina föräldrar, som även de råkat dåligt ut av detta oväder, vatten i källaren, i garaget under huset var det nära 70 cm vatten, PV'n badade i vatten... Stackars bilen mår inte så bra. Deras växthus svar till viss del slönderblåst och det hade till och med flyttat sig från sin plats. Promenerade därifrån till stallet, vattnet nådde läskigt långt upp mot bron. Vägen var i det närmsta helt borta på sina ställen, jag hade inte tagit mig fram där med min bil.Väl framme på ridskolan så var även backen mot ridhuset helt söndertygad av vattnet, vi kunde inte få ut hästarna i ena hagen. Så vi fick skifta de i den ena hagen under dagen. Det jobbades för fullt med att backen skulle bli i ordning, och resultatet blev så bra det kunde bli. Det fick bli en heldag i stallet, kom dit någon gång vid nio, hemma igen vid halv sex... Grusvägen jag gick fixades hyggligt, men ändå svårframkomlig. Vid bron jag gick över började vattnet ta över grusvägen alldeles innan, får se hur det ser ut där i morgon.

En riktigt olustig dag, med vattenmassor jag aldrig skådat här i trakterna blev resultatet idag. Här hemma hos oss har vi klarat oss rätt bra, grönsakslandet ligger helt under vatten men det är ju inte så farligt. Får innerligt hoppas på att regnandet ger sig och detta får sjunka undan. För mer än så här blir inte så bra. Vatten är oerhört kraftfullt och gör precis vad det vill med det som kommer i dess väg...

Var en sväng mitt under dagen och fixade lite mat under dagen, tog med mig kameran. Då hade det börjat sjunka undan en massa. det var värre än så här på morgonen...












2 kommentarer: