söndag 4 december 2011

Sinnesro på islandhästrygg :)

Idag var en alldeles underbar dag!!
Den spenderades med Anna och Jill, och vi gav oss ut på en tur på islandshäst!! Det är nog femton år sedan jag red islandshäst, om inte mer. 

Vid nio i morse kom Jill och plockade upp mig här hemma och vi begav oss till Anna för att sedan åka vidare till Stålarps Gård. Där blev vi uppmötta av Hanna som visade oss hästarna och fördelade dem mellan oss. Jag fick en fin och vänlig vallack som heter Sörli. Vi borstade och gav oss sedan ut på en två timmar lång tur med härligt mycket tölt och galopp! Hanna berättade medan vi red över stock och sten att de börjat bedriva turridning i somras, och de har turer varje helg. Vi fick uppleva väldigt vacker natur, och vi hade tur med vädret, lite blåst, men knappt så man tänkte på det och bara en ynklig liten regnskur.
Hästarna var trygga samtidigt som de var roliga att rida! Sörli var trevlig, gick i bra bärig form och hade en fin tölt! Snabb som attan när vi fick upp lite fart! 
Vi bestämde oss för att göra detta till en tradition vår och höst, för så här härligt vi hade det idag måste vi helt klart unna oss att ha igen!!
Vi avslutade dagen med lite smarrig mat hemma hos Anna med efterföljande fika, gos med katterna och härligt prat innan jag och Jill gav oss av hemåt igen. Jill kom in och hälsade på inne hos oss och fick se hur vi bodde innan hon fortsatte hem till sig. Och så gosade lite hon med mina tjejer med :)

Jag tror inte att det finns så mycket som slår att komma ut i skogen på en trygg hästrygg vad det gäller att kunna komma ner i varv och kunna koppla av i tankar och kropp. Denna turen gav mig en härlig känsla av ro och sinnerna bara njöt! 
Behöll denna känslan långt in på kvällen ända tills jag plockade fram skolgrejerna och försökte komma igång med uppsatsen om nationalism och imperialism. Fy sjutton vad vedervärdigt urtråkigt detta är... Jag och samhällskunskap fungerar inte nåt bra ihop alls, i min värld så är det något av det tråkigaste... tacka vet jag matte och naturkunskap!! På tal om det så var det ju prov i naturkunskapen i torsdags som gick galant, nästa prov är dags den 13:e alltså om lite mer än en vecka bara, det går undan här!

Hur som helst så kan jag varmt rekommendera ett besök på Stålarps Gård http://www.stalarp.se och en tur på deras trevliga hästar! Jag kan lova att ni blir nöjda :)

Har inte några bilder än från idag, men det kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar