torsdag 23 februari 2012

Den vita sa upp sig ;)

Idag lyckades vi få till en ridtur! Den allra värsta halkan har gett med sig, visserligen halt på sina ställen på vägen, men där undvek vi att gå. Berit red Kola idag :)
Red först till skogen där vi tänkte jobba runt träden, men det var inte fröken Minerva sugen på, så vi testade att rida en bit på grusvägen. Inte ens där hade hon det minsta lust att gå. Tvärstopp och la in backen. Hjälpte inte ens att Berit och Kola gick iväg, hon stod där hon stod... Men fick loss henne efter en stund. Dock betydde ju isen på vägen lite längre upp att vi fick vända tillbaka, och tänkte vi så att vi fortsätter och rider runt träden i skogen, alltid mysigt! Där har vi vart några gånger nu det senaste. Har fungerat fint! Men detta föll inte Minerva i smaken för fem öre, haha! Tvärstopp vartannat steg och backen ilagd, eller snurra lite. Jag gissar att det är lite test av mig som är i görningen, samt att hon är en pålle som behöver omväxling och har egna åsikter, och att gå där vi vart några gånger det senaste var ju inte vad hon tyckte var sååå roligt. Efter sista stoppet som var verkligen bestämt från Minervas sida, som jag kom vinnande ifrån lät vi hästarna vända tillbaka till stallet, oj vilken fart hon fick då! Trots att det blev en kort tur och en del viljekamper så var det så härligt att komma upp på hennes rygg igen! Idag var det ju dessutom helt underbart väder, fåglarna kvittrade och man känner att våren är på väg! Kunde ha suttit där på Minervas rygg alldeles stilla ute i skogen och känt mig alldeles nöjd ändå.

Att även hästar har humör och vill vara med och bestämma är för mig helt naturligt. De är individer som alla andra. Så länge de inte tar över på ett sätt som innebär fara så tycker jag att det går an. Till viss del. Visst, inte att de ska få göra som de vill till varje pris, men att låta dem vara med att bestämma tycker jag att det känns som att det stärker deras självförtroende. Att de ändå ska kunna acceptera att vi väljer något annat än vad deras vilja säger, är också något jag lägger stor vikt vid. Som idag. Minerva visade väldigt tydligt att hon inte alls ville vara med på vårt val av väg. Samtidigt fick hon faktiskt gå där ändå, för det var något jag ville. Men hon fick en belöning för detta i form av en hemgång efter en ganska kort stund. Och båda var trots allt nöjda och glada när vi kom tillbaka till stallet!!

Imorgon har jag en ledig dag, mamma fyller år, en elektriker kommer hit och kopplar in en fläkt och jag ska ta in hästarna på kvällen. Ganska lugn dag. Känns som att mina knän tycker det är en bra ide. På lördag blir det hästmässan, och söndag golvläggning och klippning :) Nästa vecka hoppas jag på att isen släppt, så vi kan komma ut och rida lite längre rundor. Skulle vara härligt och hästarna skulle tycke det var kul!!

Så, nu tar jag helg!! Önskar alla en trevlig sådan!!

 Vackraste hästen!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar