lördag 18 februari 2012

Underbara häst!!

Sitter här och känner återigen en sådan tacksamhet för att jag har fått lov att börja rida Minerva. 
Hon är en riktigt härlig häst, och jag känner mig helt hemma med henne. Hon är en häst man har roligt med! Hon är envis, men trygg. Hon har lagom med bus bakom öronen, har mycket egen tanke och vilja och visar vad hon tycker. 
Vi har lite framtidsplaner med dressyrträningar och lite tävlingar, men just nu är vi mitt i igångsättningsfasen, och kondisen kommer sakta med säkert. Det är konditions och muskeluppbyggande som står på schemat nu, och vi har kommit såpass att vi har börjat lägga in lite galopp. Vi klättrar mycket och emellanåt blir det arbete på volten. 

Idag var vi ute en runda på 45-50 minuter, en längre sträcka med trav la vi in. Gunilla red Kola, och hon tycker att ridbarheten hos Kola har förbättrats avsevärt, och det syns också! Minerva har börjat lossna bra nu, nu börjar lite längre och avslappnad steglängd infinna sig och ett trevligt stöd i handen. Just stödet har hon gärna slingrat sig bort från innan, men nu börjar det komma! Med detta följer även en riktigt fin form. Hon har vart fin hela tiden tycker jag, men nu när styrkan börjar komma så kan man börja pilla lite med detaljer och man känner att det finns kapaciteten i denna häst! 
Dessvärre var vädret inte riktigt med oss idag, snöblandat regn, men det var knappt att vi märkte det när vi red, men när vi kom tillbaka till stallet kändes det, tog en stund innan värmen återkom i kroppen, men vad gör det, för det är ett billigt pris att betala för att få en sådan här härlig tur!




2 kommentarer: