fredag 13 september 2013

Getingmassaker

Aldrig i mitt liv har jag vart med om så många getingar på ett och samma ställe. Ilskna dessutom.
Urk. 
Vi har under en tid fått in getingar i huset, och jag har metodiskt stängt allt som går att stänga, fönster, ventiler och så vidare, men ändå tog de sig in. Hur då?? Genom små springor i taket tog de sig ner från vinden... Såg en dag att ett gäng getingar flög in i taknocken, och då kopplade jag.
Trodde det skulle ge sig. Men nejdå. Fler och fler kom in... Jag har inte så ont av att eventuellt bli stucken av en geting, men vill inte under några omständigheter att katterna ska få sig ett stick. 
Ringde försäkringsbolaget och de skickade ut det företaget de samarbetar med för att ta bort boet på vinden. Ingår i vår försäkring, kostar inget extra. Skönt.
Och idag kom det en kille, med full mundering och skulle ta sig an getingarna. Jag trodde inte det skulle vara så värst stort, och förväntade mig att det skulle gå fort. 
Jag hade fel. 
Hade inte vågat öppna upp till vinden innan, och det var smart. Det var ett enormt bo, plus ett mindre. Och mängder med getingar. Riktigt ilskna dessutom. Insektskillen hann inte ens fram till boet innan de anföll, och lyckades forcera getingdräkten och stack den stackaren fullständigt. Han fick rusa ut efter att ha fått sprayat insektsmedel, men gav sig inte, så efter att för säkerhets skull tagit allergimedicin (med så många stick, som dessutom tog i ansiktet till större delen, kan vem som helst, trots ingen allergi, reagera) så gav han sig upp på vinden igen. Fick ner en del av boet, fyllde en halv sopsäck, gigantiskt. Dock, efter att fått så många stick, valde han att inte gå upp och ta resten. Men hade fått spridit ut pulver och sprayat insektsmedel så de ska dö av i alla fall. Även Christians rum (vindsluckan finns där inne) vart igenbommat och sprayat med insektsmedel. 
Efter att insektskillen åkt var det min tur. Sanera huset på döda getingar... 
Dammsög överallt, de var utspridda lite varstans. Gick väl bra. Väntade med Christians rum till sist, för att vara säker på att sprayen fått verka. När jag öppnade dit var det som att kliva rakt in i en massaker. 
Halva golvet (överdriver inte detta) var täckt med getingar. Runt fönstret var det så gott som igenmurat med getingar. Döda som tur var. Men grymt äckligt i alla fall. 
Fick bort alla, tror jag i alla fall, men det tog en stund. Hoppas verkligen nu att de inte kommer tillbaka. 
För detta var äckligt. Och otäckt.
Men väldigt skönt att veta att de som var där nu inte är kvar. Hua, vill inte se så många getingar på ett och samma ställe igen!!

Ett bi tror jag allt, men har inga närmare bilder på en geting!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar