måndag 4 november 2013

Jag är så besviken på mig själv...

Tentan idag... gick inte bra.
Varför? För jag får fullständiga blackouter när jag sitter på en tenta. 
Vi pluggade riktigt bra, både igår och idag jag och Liselott, och för en gångs skull kändes det klockrent, denna kommer jag klara! Fattade grejen med vätskebalansräkning och allt som hör till detta, och ja, trodde nästan att tentan, den kan jag nog få full pott på!! 
Men nej.
Motgången började när vi kom till salen och vi alla bad om miniräknare, för det skulle vi få ha (jag funkar inte bra med huvudräkning, speciellt inte när det gäller högre tal med gånger, delat med och så vidare...), men nädå, det fanns inte till alla. Liselott var grymt snäll och gav mig sin, hon är en fena på matte, och då kändes det lite lättare igen, Och tentavakterna hade inte så mycket annat sätt än att vi skulle behöva dela på miniräknarna, så när nån räckte upp armen skulle man skicka om man för tillfället inte använde den. Ok, det är inte optimalt (skräp rent ut sagt), men kan funka. Började med första uppgiften och räknade lite, grannen räckte upp handen och jag behövde ändå anteckna och fundera lite så jag skickade räknaren. Inte bra, för den fick jag inte tillbaka sen, trots att jag vevade med armen. Ungefär här blir det kaos i mitt huvud, och jag försöker räkna på papper istället, med lika kaosartade resultat som hysterin i mitt huvud. Lämnade den uppgiften och gick på andra. Men då vart jag så stressad att jag inte fick ihop texten. Fick ta en paus. Ville bara börja grina. Efter en stund så fick jag texten till att bli begriplig igen och jag tror att jag löste resterande uppgifter hyfsat bra. Dessa var uppgifter jag var rätt stensäker på egentligen, men ju fler gånger jag läste en fråga desto fler tolkningar fick jag till på den och kunde rada upp hundra svar typ.
Äntligen fick tentavakterna fatt på ytterligare miniräknare och jag fick en jag med. 
Så tog itu första uppgiften igen, en a och en b fråga. Fick jag ihop det?? När, alla siffror blev till grekiska i mina ögon. Och den långa texten läste jag flera gånger och hittade nya saker som jag inte sett gången innan jag läste den. Fick verkligen inte ihop det. Kladdade ner nåt rörigt på svarspappret, ändrade det fem-sex gånger och tillslut orkade jag inte ändra mer, hade inga fler alternativ. Nu kan jag bara hoppas på att ha tur att ha valt det rätta alternativet.

Men hur som helst, jag är jättebesviken på mig själv. På nästan varje tenta blir det såhär. Nu var det miniräknaren som fick huvudet att gå i spinn, egentligen var detta en enkel tenta. Jag är trött på det, varför kan jag inte bara läsa en fråga och se vad det står och svara rätt om jag nu vet svaret?? Verkar tydligen inte vara nåt som går, min hjärna vill inte göra som jag vill. Det är surt. Och otroligt trist, ledsamt och irriterande. Jag vet att jag inte är såhär kass som resultatet på tentorna visar, man jag vet inte hur jag ska få till det. Orkar snart inte göra omtenta flera gånger på alla tentor jag gör. För jag vet ju egentligen. Det ska bara ner i ord på papper. Varför ska det vara så förbannat svårt när jag faktiskt vet svaret?? Blir less på detta. Och besviken. På mig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar