lördag 9 november 2013

Jag skulle vilja tala om en sak.

Det är november. November infinner sig på vinterhalvåret. På vinterhalvåret kommer kylan. Kylan kan luras. Luras på så vis att det kan vara varmt i luften med ändå halt på vägen. 

Jag blir lika förvånad i år som alla andra år över alla de som blir alldeles överraskade att det blivit vintertid i år igen. 
Än har inte den riktiga kylan kommit, utan lite nattfrost kombinerat med regn. Vilket är den värsta kombinationen. I alla fall för dem som inte kunnat se sambandet mellan vintertid-regn-nattfrost. 
Igår morse var det flertalet som inte kopplade ihop vad dessa tre kan innebära. 
Jag började sent igår, 10, så jag behövde inte gå upp förrän vid kvart i åtta (rätt gött). När jag kommit upp tittar jag ut genom köksfönstret och då har en bil precis åkt av vägen. Allt verkade lugnt, en som stannade och jag gick inte ut. Förrförra året var det tolv avåkningar på denna vägen utanför oss, på en ungefärlig sträcka på 500 meter, på en tidsperiod av två veckor. Förra året verkade folk kommit ihåg att det var halt under vintern, bara nån enstaka avåkning totalt här. I år, vet i sjutton, det har ju inte gått så lång tid än, men har redan sett några avåkningar. 
Nu är väl långt ifrån alla avåkningar orsakade av för snabb körning, fortfarande sommardäck på och glömska om att det kan vara halt ute efter en frostnatt, många är rena skära olyckshändelser som man inte kan göra något åt. 
Men det är läge att tänka på att inte ge sig ut med sommardäck, att ta det lugnt med hastigheten, att anpassa hastigheten efter vägens skick, att koppla att det kan vara halt på vägarna vid denna årstiden. 
Ta det lugnt i trafiken, var rädda om er, och era medtrafikanter, för det är inte alltid att det bara drabbar en själv om det händer nåt!! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar