tisdag 26 juli 2011

I djupa tankar...

Japp, nu var det dags för en djup period. Men det är inte så farligt som det låter, jag har bara hamnat i en filosofisk period, haha! Många och långa tankar försöker samsas i mitt huvud nu ;)
Gissar på att det märks på det jag skriver här på bloggen när jag är inne i en sådan här period, inte så mycket, "jag har gjort det, jag ska göra det, tjing!", utan lite mer funderingar, tankar och mer ingående berätta om vad som hänt under dagen, eller som komma skall.
Tycker själv att dessa djupa funderar-perioder är ganska trevliga, men det finns en nackdel, har så mycket att sortera ut i huvudet att jag sover otroligt dåligt ;) men man får ta det onda med det goda ;)

Hur som helst så satt jag på hästryggen idag, tredje dagen i rad, himla trevligt! Idag var det Klaras Dolittle jag red, och han fick arbeta massor med lösgörande, att hitta ett trevligt och jämnt stöd i handen, och sidförande jobb, i massor, skänkelvikningar, öppnor, slutor, fram- och bakdelsvändningar i skritt, lite i trav. Testade lite hur stadig han kunde vara i övergångarna, mellan skritt och trav tog det sig fint! Blev stadig efter några övergångar. var bara uppe och kände på galoppen i vardera varv, och begärde inte mer där än att han gick med höjd rygg och mjuk kontakt med min hand. Fick även prova på Blondy idag, en dam med massor av egna tankar, som inte är helt lätta att ändra på ;) Vill gärna hänga och gå emot innerhjälperna, men tillslut så lossnade det i skritten! Kände lite på traven och det började lossna där med, men hade inte så mycket tid på mig, så helt genomarbetad blev hon inte där. Men det tog sig! Hon sökte sig till en finare form, och kunde dessutom hålla den en bit åt gången! De har jobbat bra med henne, tjejerna, hon var mycket trevligare att rida nu än sist jag testade henne!

Nu känner jag att jag saknar lektionerna lite på Holmen, mest för att det är så kul att rida Ville! Missförstå mig inte, det är jättekul med de andra hästarna jag får rida med, men det är något hos Ville som jag inte hittat hos så många andra hästar, inte ens mina egna, konstigt nog. Gillar han skarpt! Ett litet (stort) busfrö är det, men har ändå ett stort hjärta han gärna delar med sig av om man låter honom göra det :)

De första gångerna såg det mest ut såhär så fort jag kom upp på hans rygg... (kunde det göra även nu innan sommaren, när det inte passade herrn.. ;) Men inte alls så ofta som innan!)


Men ändå lika glad varje gång jag fick rida honom, en guldklimp till häst i mina ögon!!


Och fin kan han verkligen bli i ridningen! Är lite svår att hitta takten med, men när man väl gör det så går han som en klocka, och är riktigt rolig att reglera i tempo! Han har ett härligt steg och mycket att bjuda på. Har till och med testat piruett i galoppen med honom, visst inga rena på nåt sätt, men ett tidigt stadie till piruett finns där, inte dåligt för att vara ridskolehäst va??

Söt-Ville!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar