måndag 25 juli 2011

Ridit Bolero!

I eftermiddag hade jag träning för Becky och Bolero.
Becky bad mig rida honom först (så roligt att få rida lite! Tack Becky!) Idag var Bolero dock inte helt lätt, ville hänga i handen (i vanliga fall har man en väldigt lätt och trevlig kontakt med honom), och helst själv bestämma takt, tempo och form. Lite svår att få loss, men efter en stund så blev det bättre. Lät honom jobba mycket med sidförande, öppnor, slutor, skänkelvikningar och så. Efter en stund lättade det värsta i handen och bogarna började mjukna. Han tog även ut steget lite bättre, har en tendens till att korta upp sig och bli stum i sitt steg. Tempoväxlingar i galoppen blev det, han är lite svårreglerad där, vill helst pinna på som bara den för att sedan slänga sig ner i trav. Ville ha runda språng i ett lite mera framåt tempo, för att sedan ta ner tempot men med bibehållen rundhet i galoppen. Svårt tyckte Bolero! Så tempoväxlingar utan fusk blir det till att jobba med i framtiden. Och övergångar. De börjar sitta mellan skritt och trav nu, riktigt trevliga!
Efter jag ridit fick Becky fortsätta med samma övningar jag gjort med honom. Lossnade efter en stund och de fick till ett par riktigt trevliga skänkelvikningar! Becky fick kämpa bra idag, Bolero kunde ha lossnat mer, men med det utgångsläget vi hade idag så var det ett bra avslut trots allt!

Några bilder när jag rider :)























2 kommentarer:

  1. Jag ska tacka dig! Om inte du ridit honom såhär hade det nog aldrig gått såhär bra :)

    För han är ju väldigt svårriden så bara bra att du rider och får känna på honom lite :))

    SvaraRadera
  2. Ok, nu rodnar jag allt lite!
    Säg bara till när jag ska upp på hans rygg, jag blir bara glad!!

    SvaraRadera