fredag 29 juli 2011

Träningar jag har, och mina elever!

Jo, ett av önskemålen jag fick när jag la ut en fråga här vad jag skulle skriva om var just om mina elever jag har. Och nu tänkte jag börja med att sammanfatta det så här! Sedan kommer det en elevpresentation lite då och då, håll utkik!
Alla de som vill vara med i ett inlägg (givetvis frågar jag de som är berörda först innan jag lägger ut något!) får gärna vara det. Kan bli kul!
Tänkte idag ta lite om hur jag lägger upp träningarna, och vad jag kommer att skriva om. För det känns onödigt att göra det i varje inlägg, då alla får ett eget inlägg!

Varning för att det kan bli mycket text nu ;)

För det första försöker jag komma på en bra övning för dagen, allt beror på vem det är som tränar, hur långt de kommit, hur hästen är i kondition och utbildningsnivå och naturligtvis efter ryttarens kunskaper. (dock kan jag hinna ändra mina planer både en och två gånger under uppvärmningarna, allt utifrån dagsform hos ekipaget!)
Den största grejen jag tycker i ridningen är sitsen, är inte den där den ska vara så har hästen/ponnyn inte så stor förutsättning att jobba avspänt i en trevlig form.
Och så något jag tycker är bland det viktigaste man kan ha, det är kommunikationen med sin häst. Just i detta menar jag hjälperna man ger till hästen, och eftergifterna. Hjälperna ska vara mjuka och visa tydligt för hästen när den gjort rätt, med en väl vald eftergift.
Ridningen ska komma från sätet, handen ska finnas där som ett stöd, men det är inte den som ska göra att hästen böjer på nacken, utan att den istället höjer och jobbar med ryggen med hjälp från ryttarens sits, som gör att eftergiften in nacken kommer.
Jag eftersträvar också att hjälperna ska bli så små som möjligt, grova hjälper är både tråkigt att se på och obekvämt och otrevligt för hästen.
Små detaljer jobbas det mycket med, en liten grej kan göra enorm skillnad!
Något som utöver ridningen jag värdesätter väldigt är ödmjukheten mot sin häst. Den ska finnas där, annars har man ett rätt taskigt utgångsläge anser jag. En häst gör det mesta för sin människa, och då tycker jag inte att det är mer än rätt att vi gör det som är bäst för hästen. För hur kul är det bara att vara någon till lags utan att man får något tillbaka? Så är det ju även för hästen.

Något jag alltid försöker ha med mig på träningarna är min kamera. Fotar mycket under passet. Kanske låter konstigt för de som inte vart med om det tidigare, och fotograferande tränare ;) Visst är jag fotonörd, men det är inte bara det, det fyller sitt syfte! Har under åren tränat själv på att fortfarande vara uppmärksam på ekipaget, trots att jag har min kamera mitt i ansiktet. Fråga de som ridit för mig, man kommer inte undan för det :)
Just med fotograferingen är mitt mål att eleverna ska få se sig själva på bild, hur utvecklingen går framåt, vad som hänt med deras ridning, sits mm. Det kan även i många fall vara enklare att få se på bild att tex ena handen alltid hålls högre, för det är inte alltid att man känner det och tycker att den i mitten pratar goja, händerna är visst i samma höjd! Får man då se det på bild är det enklare att ta det till sig, och enklare för knoppen att hitta rätt med de där händerna.

Jag har för det mesta dressyrträningar, men en och annan hoppträning smyger sig in ändå. Det är dock inte min starka sida, där är det mestadels grundjobbet som vi trycker på i hoppningen.

Anledningen att jag har privata träningar är för att jag tycker det är så kul! Det har från början varit enbart närmare bekanta, men har utökats lite med tiden :)
Det jag kan förmedlar jag gärna, och när vi kommit så långt att inte jag kan ge mer, så kollar vi efter någon mer duktig tränare. Jag uppmuntrar även till att rida för någon mer än mig, det är inte fel att plocka erfarenhet, tips och idéer från olika håll, för att sedan sortera ut dem som passar en bäst själv. Så gjorde jag själv när jag hade hästarna.
Jag har innan arbetat i två omgångar på Bollebygds Ridklubb med lektioner. Numera tycker jag det är allra roligast med en eller några få elever åt gången, vill jobba med de små detaljerna, vilket är svårt när man har en större grupp, alla hinns inte med utifrån det stadie de är på, utan där blir det mer en allmän övning.

Det jag kommer att skriva om här blir lite om var vi började, bilder kommer naturligtvis att finnas med, hur utvecklingen gått, hur vi arbetat, och vart vi är nu. Samt lite om det som står närmast till hand att träna på. Även lite mål, för det är ju alltid kul!


Senast idag hade jag en träning, för Ebba och Spice! Riktigt roligt var det idag, och idag lossnade det något igen och övergångarna satt som en smäck!! De var så duktiga båda två:)

7 kommentarer: