lördag 12 november 2011

Töllsjövägen är dödens väg

Ja, idag inträffade en otäck olycka som kostade en man i 80-årsåldern livet.
Hade det behövt hända? Nej. Om politikerna hållit vad de lovat. Men de har de ju inte... inte denna gången heller.

Det var i eftermiddag jag skulle åka till byn och handla lite och kom inte långt innan jag fick se en ambulans stå vid ett backkrön. Konstigt tänkte jag, att de stod där utan ljus på eller nåt. Passerar dem och backkrönet och ser då polisbil och poliser stå och prata med en granne till mina föräldrar. Det syntes dock inte varför de gjorde det. Grannen (som också är släkt till min familj) hade hjälpt bonden med åkern, och hade traktorn precis nedanför platsen där de stod och pratade. Det enda jag reagerade på var att det låg en cykel i diket.
Allt detta var strax innan mina föräldrars hus, och jag ser att pappa är ute i trädgården. Svänger in och frågar vad som hänt, men han visste inte heller, de hade kommit hem precis och han fick inte gå fram och prata med grannen för polisen.
Vi fick rätt snart veta att en man hade stannat och klivit av cykeln för att gå ner till grannen i traktorn för att prata med honom och då blivit påkörd av en bil på vägen. Han avled omgående.

Mina tankar går ikväll till mannen, hans familj, släkt och vänner, och grannen som fick bevittna detta från så nära håll. Tankarna finns även hos den som körde på, orsaken till varför denne människa gjorde det vet vi inte än. Tänk att behöva leva med något sådant här resten av livet... usch :(

Det jag inte kan förstå är att inget har gjorts åt denna vägen!? Sedan jag var liten så har det vart tal om en gång- och cykelväg. Men inget hänt.
Det är många barn och ungdomar som går och cyklar till ridskolan och fotbollsplanen längs med denna vägen. På sommaren är det dessutom väldigt många som tar sig denna vägen för att komma till ett populärt badställe. Det är många som promenerar och tar sin dagliga cykeltur längs med denna vägen. Den är kurvig, väggrenen har numera upphöjda kanter vilket gör det svårt att hålla rak kurs utan att vingla lite. Farten är satt till 70, men det är det inte många som håller. Det finns så gott om egoister som anser att bara om de kan spara någon minut gör det väl inget att det går lite fort? Timmerbilar som håller en hastighet som de inte ens får lov att hålla på motorväg. Jodå, på raksträckorna kan de allt få upp farten, det kan jag lova.
Vägen är dessutom inte särskilt bred, visst bilar möts utan problem, men det är körbanan, sedan finns det inte så mycket mer, egentligen kan man inte säga att det finns en väggren ens, det är dike direkt. Vägen i sig är numera så spårad att det kan kännas obehagligt att svänga ut för att väja för gående eller cyklister.
Dagen innan förrförra valet la moderaterna en lapp i brevlådorna hos oss som bor utmed vägen, på den stod det "Rösta på moderaterna - få en cykel- och gångbana nu". Den har vi inte sett skymten av. Så det går väl an att lova runt och hålla tunt. För visst vann de, men sedan slutade de bry sig. Eller?? Blir så trött. Bara man vinner så spelar det ju ingen roll längre.

Det är så tragiskt att det ska behöva gå så långt att någon måste sätta livet till innan något händer. Dock kan jag erkänna att jag är skeptisk till att det komma hända något ändå. Det har vart en tidsfråga innan en sådan här olycka skulle ske, och får det fortsätta så här är risken väldigt stor att det händer igen.

Så till alla som är ute och kör på vägarna, ta det lugnt. Det är inte bara egna livet man riskerar när det går för fort. Det är bättre att komma fram lite sent än inte alls. Prata inte i telefon i onödan och sitt absolut inte och läs eller skriv sms. Fippla inte med radion, eller byt cd-skiva när bilen rullar. Det är ett ögonblicks verk om något händer. Ha koll på vägen och medtrafikanter, visa respekt och kör så som situationen kräver, oavsett om det bror på vägskick eller annat.
Till er som går, cyklar eller på annat sätt rör sig längs med vägarna, hål koll på vad som händer runt om er, och framförallt, ha stenkoll på bilarna.

Ta hand om er, era nära och kära. Ett ögonblicks verk, så kan allt vara förändrat...


2 kommentarer:

  1. Körde förbi när poliserna stog och "fixa". Kändes jätte hemskt att köra på den väg när något så hemskt precis hänt :(

    SvaraRadera
  2. Visst är det otäckt... :( Stannade till en stund till hos mina föräldrar efter jag kommit tillbaka från handlingen, de stod och fotade, fixade och grejade. Var som att ha hamnat mitt i en film...

    SvaraRadera