måndag 8 april 2013

Inte konstigt att folk blir irriterade på oss hästmänniskor.

Kan börja med innan jag försöker sätta ord på min irritation säga att jag inte drar alla över en kam, det finns hästfolk av alla sorter och jag med detta inte heller pekar ut någon särskild, det kan jag inte för jag vet inte vem eller vilka det rör sig om.

Min irritation som jag sitter inne med just nu handlar om hur hästfolket kan med och bete sig. Så ja, även jag är irriterad på hästfolk just nu. Inte alla, men de som verkar tro att om man har häst så äger man världen och har rätt att sig fram överallt med sina hästar oavsett var det är, de stör mig.

I lördags när vi var ute och gick med hästarna så valde vi att för första gången på snart ett åt gå över stora vägen och ner till ett grustag. Man följer en grusväg till man kommer till grustaget och där vad jag vet har det alltid varit tillåtet att ta sig fram med häst. Men, denna vägen går genom en gäng med anlagda motionsslingor, där är det inte tillåtet att rida. Och detta ska respekteras. De är inte preparerade för att ridas på, de är avsedda för tvåbeningar som vill motionera på ett trevligt underlag i närhet till naturen längs en upplyst slinga. Nu var inte just detta något vi såg att hästar gjort åverkan på i lördags, men kan säga så mycket som att för några år sedan när vi hade hundarna och promenerade där var det inte ovanligt att det var hovspår och att det låg hästskit på spåret. Så uppenbarligen tyckte folk att det var ett ypperligt ställe att rida på trots förbudsskyltar. Om man nu vill ta sig någonstans som innebär att man kanske behöver passera området med motionsslingorna så kan man i så fall göra det i skogen, jämte slingorna, det kan jag tycka är ok i så fall, men att beträda slingorna med häst -nejnej, inte under några omständigheter.

Nu till lördagens syn. Längs med denna vägen ligger även en fotbollsplan, som är flitigt använd av klubben under barmarkssäsongen. Nu hade ju snön töat och vad ligger inte där då om inte hästskit!? Det fanns även spår i marken som skulle kunna härledas till mopeder, och så var rutorna på båsen sönderslagna. De två sistnämnda grejerna är ju inte hästrelaterat, men förstör precis lika mycket som hästarna och är lika tråkigt att se. När kommer man egentligen på tanken att man ska rida på en fotbollsplan?? De tankarna ska inte komma överhuvud taget. För där rider man INTE. När vi kom gående med hästarna på grusvägen stod en man och synade planen, skulle kunna gissa att han tillhörde fotbollsklubben, och gav oss blickar som man kan beskriva som mindre smickrande.

Det är väl självklart?? Han kan ju inte veta att det inte var vi som vart där med hästarna, och han i det läget måste känna en väldig frustration över hur hästfolk (och andra med tanke på de andra typer av spår) kan bete sig. 

Det är just detta. Vi som faktiskt gör vad vi kan för att hålla oss sams med folk runtomkring, nära nördiga när det gäller detta, som inte själva accepterar ridning på fotbollsplan, motionsslingor eller liknande, blir precis lika mycket neddragna i skiten som de som missköter sig. 
Det är det som är så jäkla tråkigt!! Att det är några nötter som drar med sig alla som håller på med hästar genom att förstöra så att de som ej håller på med hästar tittar snett på alla hästmänniskor, även de som sköter sig. 
Det är inte konstigt att folk inte vill ha hästar i närheten av civilisationen, när inte det finns de som rider som inte kan RESPEKTERA VAR GRÄNSERNA GÅR!!! 
Detta är inte bara företeelser som bara händer här, utan lite överallt, utan t ex gångvägar, vid husinfarter och liknande, typ överallt. Ta istället reda på var det är tillåtet att rida, och är man osäker, undvik att rida är tills man vet säkert!!

Jag gissar på att jag inte är ensam ute när det kommer till denna typen av irritation. För det är inte kul att alltid (ok, inte alltid, men när det vart sånt här lär man få det ett tag innan detta gett sig) få sura blickar bara för att man sitter på en häst. Jag vill kunna rida får jag får lov att rida, utan att det skapar irritation, och jag lämnar där jag inte får rida utan att beträda där med hästarna. För beträder man områden där man inte får vara får man även sura blickar när man är där man får vara. Så är det, och kommer alltid att vara.

Visa respekt för andra så får du det tillbaka!!!

 Visa respekt för andra och få respekt tillbaka!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar