måndag 23 april 2012

Idag lyckades jag med något bra!!

Min största fasa i skolan har ju varit matten (eller ja, samhällsuppsatsen har väl inte vart min favorit direkt, men samhäll är för mig ett utfyllnadsämne för att få ihop tiden, och det är matten och naturkunskapen min vikt legat vid), har under hela skoltiden haft mycket problem med just matte.

Redan från första dagen i höstas var jag skeptisk till att det skulle gå vägen. Det har många gånger känts overkligt motigt och att jag dessutom fick reda på att det utöver alla proven i slutet av varje kapitel skulle bli ett slutprov när alla kapitel var klara gjorde inte saken bättre. 
För de som känner till hur jag fungerar i skolvärlden så är bara ordet "prov", eller "test" en sak som gör att det slår slint i skallen på mig, jag stressar upp mig, jag lyckas tömma skallen på allt det som behöver komma fram vid just det tillfället, och det brukar sluta med ganska få rätt. Tro mig, jag har jobbat med detta och nu är det ändå rätt bra, jag vill att det blir bättre, men det är ändå bättre än det var innan. Det är skönt.

Men i alla fall, det där med att det skulle bli ett sluttest gjorde att jag fick lite eld i röven, minst sagt. 
Jag fick blåpanik och jobbade med matten så mycket jag bara kunde och i förra veckan blev jag faktiskt klar med alla kapitel!! Mycket glad över detta så tänkte jag att jag skulle repetera lite innan det var dags för sluttestet. Men i dag blev det sådär svart även när jag skulle repetera, och fick då förslaget om att jag kanske skulle testa att göra provet med en gång, mycket för att kunna släppa stressen som det orsakar...
Och det gjorde jag. Som tur var så hade vi matte hela dagen idag och jag fick ta den tid jag behövde. 
Och jag fixade det! Visserligen blev det lite trassel på några ställen, så de fick jag sätta mig med när testet var slut. Och det gick det med!

Och nu kan jag glatt berätta att JAG HAR FÅTT MIN BEHÖRIGHET I MATTE B!!!!
Ni kan nog inte fatta hur glad jag är för detta!!!
Gladgladgladgladgladglad!!!!

Firade detta med en ridtur på Kola, idag bytte vi hästar och Gunilla red Minerva. Lite trassel på vägen med paraplyförsedda golfare, oerhört läskigt sa båda hästarna, men resten av turen gick fint! Vi avslutade med en liten stund på volten, och båda hästarna var så fina!! Minerva har börjat sätta galoppen, såå fin!! Och Kola släppt efter i bogarna och hanterar skänkelvikningar och öppnor riktigt bra!!



2 kommentarer: