lördag 7 april 2012

Med blandade känslor...

Det är med väldigt blandade känslor jag tog emot synen av snön som kommit i morse. Jag gillar det INTE, just för att nu ska det vara vår (de flesta som läser min blogg kan knappast ha missat min besatthet av våren ;) ), punkt slut. Men samtidigt som jag ogillar det skarp så kan jag inte låta bli att tycka att det är otroligt vackert. Ett gnistrande vitt täcke som ligger över landskapet, det är fint. Och fördelen såhär på vårkanten är ju att det inte blir liggande särskilt länge. Redan i eftermiddags var det mesta borta. 
Men det är rysligt kallt, det var vinterjackan på när jag åkte till stallet. Det blev bilen idag, fuskade och lät cykeln så, men med den lasten jag skulle ha med mig hem vart det inte att tänka på att cykla... för hur det än är så förbereds det inför våren här i trädgården, och jag fick en beställning av Christian på ett lass med bränd hästskit ;) Bra grejer för landen minsann!

Idag blev det en stund på Minervas rygg, härligt!! Vi valde att vara på volten idag, blåste rätt bra och efter vilan de haft i veckan kan damen vara något övertaggad ;) Hon är inte dum, men väldans pigg efter vila. Även så idag, även fast jag tycker att hon höll sig bra i skinnet trots allt! Studsade iväg när jag skulle sitta upp, så jag nästan hamnade bakom sadeln, haha! Hon pinnade på bra i skritten i början, och traven var lite explosiv ;) Kröp ihop och talade om att hon minsann skulle kunna bocka vilken sekund som helst ;) Men hon sansade sig och arbetade så fint! Massor med sidförande, red en del raka linjer i öppnor, skänkelvikningar, och bakdelsvändningar. Hon lossnade så fint och rätade ut sig. Vi fick med båda bogarna och hon kändes mjuk och trevlig! Skulle velat ha ett lite jämnare stöd i handen, men när hon är pigg så blir det lätt lite glappigt, skulle tro att det tar nån dag till, sedan är det problemet väck igen :) Hon är ju inte en häst som man kan pressa fram till handen om hon inte är med på det, då blir det tvärstopp och så lägger hon ner. Men för mig gör det ingenting, för det är sådana här hästar jag tycker är roliga, att man får använda huvudet när man rider, istället för att det bara ska handla om styrka och teknik (även fall det ingår i ridningen på Minerva med), hästar som bara går, gör det dom blir tillsagda blir i längden för mig rätt tråkiga. För mig känns de avstängda på något sätt. Nä, jag gillar gnistan hos Minerva, det är den jag vill ha hos hästar jag rider! Hon är absolut den rätta typen av häst för mig, pigg, glad, egna åsikter, samarbetsvillig, egensinnig, positiv, omhändetagande, ja allt i samma häst! Men utan att vara nervig, underbart! Det är väl tur att det finns olika hästar, så alla kan vara nöjda :)

Nu ska jag sitta en stund till här framför teven med datorn i knät,  och hoppas på att våren återvänder,sedan ska jag ta och gå och lägga mig :) Ha det gott!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar