måndag 11 juni 2012

Oh no! Villintevillintevillinte....

Nänä, detta vill jag inte.
Skrev ju för ett par veckor sedan att jag hade nåt som liknade tandvärk, men inte så där specifikt som tandvärk annars kan vara. Och dessutom försvann det lika fort som det kom. 
Men inte att det höll sig borta, nej, nej. Igår började jag känna av det igen. Och inatt blev det galet! Jösses vad ont jag har i en tand. Kan inte äta, kan knappt dricka. 
Tog mig i kragen och gick in till tandläkaren efter jag vart hos sjukgymnasten och frågade hur de ville göra. De hade några minuter just så, så de var snälla att titta på det med en gång. De förväntade sig inte någon större grej, dels för att det inte har synts något spår i denna tanden innan på röntgen att det skulle vara något, dels för att det precis börjat värka. 
Men sån tur hade jag inte. De nya röntgenbilderna visade ett stort satans hål inne i tanden! Suuurt... 
Det de kunde tänka sig som har hänt är att tanden fått någon typ av skada där bakterier kommit in, då det har gått fort som attans detta, men det konstiga är att det inte syns något som helst utanpå tanden. De kliade sig mest i huvudet faktiskt. Mina tänder har alltid varit bra, har lagat en spricka innan som vart lite större, men annars inget, i alla fall inte vad jag kommer ihåg. Mjölktänderna däremot var kassa, lagade dem jämt... 
Nu är det ju så att jag har tandläkarskräck. Ingen dålig sådan. Den gången sprickan lagades fick jag lugnande. Det får jag även denna gången. Annars sitter jag inte kvar i stolen. Det gjorde jag inte då när sprickan skulle fixas innan jag fick lugnande... 
Hur som helst, jag har fått en akuttid ikväll, och jag är nervös som attan. Vill inte. Usch. Får väl se hur det går. Hoppas det inte blir en allt för stor grej, att de inte behöver gå ner i roten och gräva, de var inte hundra på hur det skulle bli, så nu kan jag bara hoppas... Villintevillintevillintevillinte....

5 kommentarer:

  1. Hu då, jag går hos en tandläkare som specialicerat sig på tandvårdsrädda patienter. Vill man så kan man få lustgas eller lugnande mediciner under behandlingen, jag har aldrig behövt få det själv men det är skönt att gå till någon som förstår att man tycker att det är otäckt.

    Lycka till hos tandläkaren och må tiden flyga förbi så det snabbt är över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm, detta var inte kul. Men det gick bra ändå. Den tandläkaren jag går till är fantastiskt bra att hantera oss räddharar, och hade jag behövt mer lugnande än de som jag fick med mig hem så hade jag fått det. Skönt med tandläkare som förstår. Men det gick, lite läskigt fortfarande men jag gjorde det!

      Radera
    2. Ja vad bra att du klarade det :)

      Radera
  2. Stackare, vet precis hur du känner, har själv en kraftig tandläkarfobi som heter duga:(( Stort lycka till Viktoria, tänk på att du kommer må så mycket bättre efteråt. Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vi är inte så få vi med tandläkarskräck! Tur att det går att lösa i alla fall, och nu känns det mycket bättre! Kram!

      Radera