onsdag 1 januari 2014

Nytt år, nytändning!!

Idag kör vi ett hästigt inlägg, det var ett tag sedan nu!
Det har ju vart rätt lugnt på den fronten, jag har ju försökt vara i stallet så mycket som jag kunnat mellan sjuka katter och plugg, det har vart välbehövligt som avkoppling från allt jobbigt. Men det är inte så att vi fått gjort så mycket med hästarna, de har under december har de fått vila en del men vi har promenerat med dom och ridit lite då och då, så de har inte vart helt avställda, utan hållit igång såpass att en större igångsättning inte var nödvändig, utan att vi nu efter julafton kunde sätta igång dom fullt igen. Idag fick de dock vila efter gårdagens nyårsfirande ;)

Det som jag kan säga är att jag har fått en enorm nytändning när det kommer till ridningen!! Jag längtar till nästa gång jag får sitta upp på Descaradas rygg så mycket att jag känner mig smått galen. Imorgon blir det ett pass på volten igen :)
Så här är det, vi har valt att varva promenader och ridning på volten just nu, mycket för att allt ska falla på plats för Descarada igen, hon har ju lite lätt att bli lite instabil. Så istället för att hon ska toka till det ute och riskera att jag åker i backen gör vi så här just nu. När allt känns lugnt ger vi oss ut och rider på vägarna igen. 

Men bara måste berätta om de senaste ridpassen! Som sagt, efter en hel del vila har jag inte några större krav på henne, utan utgått från att bara känna vad hon har för åsikter. Dessutom testade jag i förra veckan att rida på bett igen, skaffat ett sweet iron bett, ville se vad hon tyckte om det. Annars går hon på hackamore. Men närmare än så här tar jag inte det nu, kan fördjupa mig om varför en annan dag. 
Hon verkade gilla detta bettet! Ganska lugn, och fick bara känna in det, och inget större arbete utöver det.
De kommande passen har däremot vart helt underbara!!
Jobbade henne från marken en av dagarna, och introducerade henne för bakdelsvändningar, tänkte att om hon får testa med mig på marken först kanske vi kan testa från ryggen nästa dag, lite svårt att ta in först man flyttade på bra för hand efter en stund. Och nästa pass testade vi. Och jag kan lova att jag vart förvånad när hon sätter bakdelsvändning efter bakdelsvändning!! Och hon liksom jag var helt överlyckliga, jag för att jag lärt henne något som inte kunnat innan, något vi testat, men inte har fått igenom, och Descarada för att hon tyckte det var så kul!! Detta passet hade vi hackamoret på. Ridpasset igår gjorde vi samma jobb, nu med bett igen, lite mer ofokuserat, men jösses, hästen vill ju bara göra bakdelsvändningar hela tiden!! Räcker jag tänker på dem så stannar hon upp och går in i dem!! 

Känslan av att ha fångat upp hennes yttersida nu är enormt mycket bättre än innan, den har bara sladdrat iväg, nu behövs minimala hjälper för det. Och hon har en helt annan uppmärksamhet på mig!! Hon bara väntar på att få göra nåt, något som hon inte gjort innan, och det är en härligt känsla, och att hin dessutom gör det jag ber henne om utan att behöva hålla emot, eller banka på är väldigt, väldigt underbart!!


Det går så otroligt mycket framåt för Descarada nu!! Visst, kanske inte i andras ögon, men jag har övergett det traditionella dressyrtänket, jag gör på mitt vis. Jag är trött på att "sätta hårt mot hårt" tills hästen ger med sig och gör det av sig själv sedan. Jag vill ha med mig hästen från grunden, och jag vill att den ska göra det jag ber om med äkta glädje. Även detta området tänker jag gå in på lite mer sen, hur jag tänker med min ridning och utvecklandet av hästarna. Har mycket jag vill skriva om nu, hoppas ni hänger med ;)
I morgon ska jag testa ytterligare en ny sak, och vi får se hur det går!!

Underbara lilla hästen!!

2 kommentarer:

  1. Vad kul att det går så bra!! "dina" hästar är så fina, men verkar vara riktiga busungar ibland:):)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja, det kan de verkligen vara ;)

      Radera