söndag 14 augusti 2011

En helg med hopptävlingar...

Det har varit lokala hopptävlingar både lördag och söndag på klubben.
Jag och Eva har haft helgjour och sett till att ridskolehästarna har haft den tillsyn de behövde och passade samtidigt på att kolla på hoppningarna. Nu blev det ju så att jag blev stående där hela dagarna med kameran i högsta hugg, inte helt ovanligt dock ;) Strålande sol igår, idag lite mulet, men ändå bra väder.
Det var mest starter igår på ponnytävlingarna, idag var det väldigt få faktiskt. Men så är det ibland.
Dessvärre har kvaliteen på ritterna vart väldigt blandat, tyvärr var det mycket tråkig ridning båda dagarna, onödigt mycket spö, hårda och riktigt taskiga ryck i munnen på hästar och ponnys, tråkiga och hårda ord riktade till dem. Hur kan man överhuvudtaget skylla på sin ponny/häst för sånt ryttaren är med och påverkar? De väljer knappast själva att gå in på en bana och hoppa, inte så värst naturligt för dem. Men de gör det för vår skull. Och då har vissa mage att skälla, slå och rycka i dom trots att de flesta tillfällena är totalt onödiga för att det är ryttaren som satt den i skiten... det värsta såg jag idag, ett skarpt bett, hästen ihopdragen så den knappt såg hindren och precis innan släpptes den så den fick sköta allt, vilket gjorde att den kastade sig hej vilt mot och över hindret och detta resulterade i ett redigt ryck i munnen över hindret, drivning mellan hindren med spö, för att sedan dra lite till i den för att den vill kliva iväg från spöt... det gjorde ont i mig att se. Kan inte bli klok på det där...

Men jag drar inte alla över en kam, in emellan fanns det riktiga guldkorn!
De som tar på sig felen själva, inte gör en stor affär av att det petas en bom eller blir ett stopp för att avståndet blir galet. De som berömmer sina ponnys och hästar och backar upp dem trots att det kan bli fel ibland. Speciellt en tjej igår, har aldrig hört någon peppa sin häst på det viset, glada tillrop, klappar och hur mycket beröm som helst under hela banan! Hon fick till och med cred från domaren efter rundan för detta! Ska erkänna att det allt satt en tår i ögonvrån efter sett och hört den rundan! Det var svårt att inte bli berörd av den!
Idag fick jag se en väldigt trevlig runda av Becky och Bolero, så jämn. mjuk och trevlig ritt de visade upp! Inte bara jag som tyckte det utan hörde även andra kommentera detta runt om.

Självklart finns det tillfällen man kan få, och måste, säga till sin häst, exempelvis vi ett helt onödigt och oschysst stopp från hästens sida, men att vara på den hela tiden på ett oschysst sätt, ge den skulden för att det blev fel, och låta bli att berömma trots att den gjort ett bra jobb och tagit runt sin ryttare på banan tycker jag är så fel. Hästen är en individ som inte själv väljer att bli riden, varför då bestraffa den för att det kan bli fel ibland, den låter oss trots allt sitta på dess rygg, hoppa banor, galoppera i skogen, rida ett dressyrpass och låter oss utvecklas som ryttare.

Så var tacksamma mot hästen du rider, oavsett om den är pigg eller lat, högt eller lågt utbildad, hoppglad eller inte, duktig i dressyren eller en alldeles alldaglig skogshäst -den förtjänar det!!


Becky och Bolero, dom var så duktiga idag!

11 kommentarer:

  1. Tog du kort på ponny tävlingarna? :P

    SvaraRadera
  2. Det gjorde jag! Kan dock inte lova att alla kom med då jag var tvungen att åka ifrån korta stunder under hela dagen...
    Vad red du för ponny?

    SvaraRadera
  3. Tack för de fina orden, det är som som betyder så fruktansvärt mycket! :')

    SvaraRadera
  4. Var så god vännen! Tycker att man ska få veta när man gör något bra, det man oftast får höra från omgivningen är när man gjort något som var mindre bra, eller inte föll dem i smaken. Så ta åt dig, detta berömmet är du värd!

    SvaraRadera
  5. Hej! Du fotade möjligtvis inte avd B i 1m & 110? Min häst är fux och hade ett rött schabrak :D

    SvaraRadera
  6. Hej! Du råkar inte ha bilder på mig från i lördags? Jag tävlade en c-ponny i LC och LB. Du kan kolla hur vi såg ut på min blogg, amandaliljevall.blogg.se :)

    SvaraRadera
  7. Kan finnas bilder, ska kolla detta!

    SvaraRadera
  8. Julia; har en bild jag tror är på er; har ni hästnr 26?

    Amanda; hittade ingen på dig tyvärr, fick inte med alla då jag var tvungen att åka ifrån tävlingen titt som tätt, missade då en del... :(

    SvaraRadera
  9. Japp, hade nr 26! :D
    Man skulle inte kunna få den skickad? Länkar självklart när jag visar den och sånt då! (a) :D

    SvaraRadera
  10. oj, gllömde skriva min mejladress haha. Ajiluj@live.se :))

    SvaraRadera