söndag 21 augusti 2011

Ridit Ville!

I torsdags var det dags för första lektionen på ridskolan, mycket roligt! Satt på Villes rygg, som jag brukar göra när jag rider där. Under förra veckan var det ju igångsättning efter betet, så nu var det dags för arbete på allvar.
Denna gången tränade jag på att hitta en trevlig och jämn takt, i ett lugnt tempo. Fick lite hjälp av Birgitta och tillslut fanns det en riktigt trevlig takt i traven! Han är ju lite busig, denna grabben, och passade denna dagen på att skutta runt lite som han själv hade lust ;)
Men skam den som ger sig, detta fick vi lite bukt med också, strulade inte alls så mycket i galoppen mot slutet. Blev riktigt trevlig! Han har en fantastisk galopp, rund och härlig, men han är inte alltid sugen på att arbeta och rakriktas i denna gångart, men även detta funkade fint efter en stund med lite hjälp!
I fredags red jag och Eva på egen hand, Eva på Zonia som ligger efter med igångsättningen efter problemen med ögonen efter sommarbetet, och jag på Ville som behöver arbetas mer än vad han just nu får göra på lektionerna, är inte inne helt i systemet än, och de dagar han inte går lektion behöver han bli riden ändå. Denna dagen fortsatte jag med taktövningarna och rakriktningen, plus att jag la till öppnor och slutor för lösgjordhetens skull. Gjorde många övergångar, han kan vara lite stark och gå emot i dem, men detta släppte bra och detta är nog det passet han har gått som bäst av alla de gånger jag ridit honom!
Igår red vi igen, innan lektionerna började på morgonen. Igår kändes det att han arbetat bra i två dagar, han var lite trött i kroppen. Så jag krävde inte lika mycket av honom, mycket skritt, gjorde lite övergångar, letade efter några fina galoppfattningar och hade bara målet att han skulle vara mjuk i kroppen. Vi hann inte mer än 20-25 minuter i paddocken innan lektionerna började så vi tog en sväng upp till ridhuset för miljöträningens skull. När vi kom dit bestämde vi oss för att fortsätta upp i skogen en bit, och det uppskattade hästarna enormt. Ville som i vanliga fall kan vara väldigt stissig kopplade av riktigt bra emellanåt (fanns ju trots allt lite att titta på som han vara tvungen att reagera på ;) ), så pass lugn att han inte hade lust att trava när vi tänkte det, så Eva och Zonja hann komma en bit innan jag fick igång honom i trav, haha!
Vi vände hem med två väldigt nöjda hästar som uppskattade en liten stund i skogen!

Vet inte när jag rider Ville nästa gång, eventuellt blir det i morgon. Om inte annat blir det på torsdag på lektionen. Vi får se hur mycket han behöver gå!
Tänkte faktiskt att fortsätta att göra lite av "dagens ridpass" inlägg efter jag ridit, lite kul, och så håller jag koll lite på vad jag gjort, om nu minnet skulle tryta ;)


Jag och Ville från i torsdags, tack Becky som fotade!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar