tisdag 23 augusti 2011

Gårdagens ridpass med Ville!

I går morse red jag Ville, denna gången var vi helt själva, vilket vi inte varit någon gång innan. Han var lite förundrad över att jag hämtade in bara honom helt ensam från hagen, det var nog ett bra tag sedan det hände ;) Men han skötte sig super, både från hagen och inne i stallet.
Han blev mer förvånad när jag sadlade och gick ut till paddocken med honom :)
Men fortfarande inte några problem. Började skritta fram, mina planer på övergångar och rakriktning fick jag dock ändra på lite, han spände sig lite när jag suttit upp, och var rätt tittig. Började med att få full uppmärksamhet från honom i skritten, och sedan i traven. fortsatte med skänkelvikningar för att hålla hans huvud sysselsatt, och de började släppa nu, har kärvat en del i dem och vill inte ta för sig i steget i dom. Lite galopp i varje varv, i höger kändes han fin, men i vänster rätt kantig och tråkig. Gjorde om fattningarna några gånger, men la mer dem, fortsatte med mjukgörande arbete och jobbade med att få honom att varva ner i skritt och trav igen, blev rätt taggad!
Mycket öppnor, slutor och kvartsframdelsvändningar. Fortsatte med skänkelvikningar. Blev rätt fin efter en stund och testade galoppen igen, nu var den mycket bättre! Red rakriktning, böjning och ställning, och även skänkelvikning i galoppen, väldigt trevligt! Det som var bäst var att jag kunde fånga upp yttersidan på honom igen efter skänkelvikningarna, vilket väl egentligen var varför jag testade dem i galopp. För det har vart trassligt med det innan.

Överlag var det ett hyggligt pass, skulle vilja haft mer rundhet i gångarterna, men det var bra ändå, tror det finns lite träningsvärk i denna hästkroppen sedan de andra dagarna ;) Han gjorde trots allt ett fin-fint jobb, och svarade på det arbetet jag bad honom om.
Nu längtar jag till torsdag, då är det dags igen, denna gång på lektionen på kvällen!


Förra torsdagen, blir glad av denna bilden :)

Nu ska jag fortsätta gå igenom bilder från förra veckans lektion, bara 500 kvar ;) Är inte sysslolös minsann! Men det är kul!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar