lördag 8 mars 2014

Ridkurs!!!


Hela denna helgen spenderas på ridkurs på ridskolan!!
Centrerad ridning står på schemat. 

Och det kan jag lova, är grymt intressant!! Började med en lång teorilektion, och mycket av det instruktören tog upp var sånt jag har som grundtanke. Suveränt!! Efter lunch var det ridning, så då åkte vi hem och gick tillbaka till ridskolan med hästarna, vilket gick bra. När vi kom in i ridhuset så var Descarada ganska upprörd, fjärde gången för henne i ridhus, och första gången i lilla ridhuset, och nu dessutom med flera andra hästar. Men hon lugnade sig efter en stund och jag kunde sitta upp. Denna typen av ridning handlar om att bli ett med hästen, att man ska rida i balans, och påverka hästen med minimala hjälper, att jobba med sitsen som grund till allt, och ytterst små förändringar i denna ska visa hästen vad man vill. Dagens träning gick ut på att man skulle hitta den optimala balansen i sadeln, och se till att den lodräta sitsen faktiskt satt. Så allt började att instruktören gick igenom med var och en medans man stod still för att se hur det låg till, vad för spänningar man hade och så vidare. Positivt var att jag satt naturligt i en lodrät korrekt sits, utan att hon kunde utröna så mycket spänningar hos mig, så jag fick börja skritta rätt snabbt. Dock kom mina spänningar fram i rörelse, jag har trassel med min rygg, och det var uppenbart då. Fick inte detta riktigt till att lossna, kunde inte hitta rätt för att lösa det. Men fortsätter att jobba på detta imorgon. Var dessutom lite svårt att koppla av till hundra när Descarada förklarade att det var så mycket läskiga saker i ett ridhus!! ;)
Kände direkt efter lektionen att jag inte alls hittade vad det var meningen att man skulle hitta, men nu efter att ha fått gått igenom allt och bearbetat för mig själv känns det mycket bättre, och jag börjar fatta lite mer. Så imorgon minsann, då ska det fortsättas tränas på detta!! 
Detta är min typ av ridning, man ska påverka hästen med så snälla och minimala hjälper som man bara kan, bara tanken ska räcka. Att hålla på och trycka och knö med skänklar, dragande och tunga tygeltag, nej, det är inte jag. Vill ha den finaste av kontakterna man kan ha med en häst, och även med den kan man få hästen att göra vad man vill och samla sig korrekt, mitt tänkta mål är ju faktiskt att kunna göra allt detta utan varken sadel eller träns!! Det kommer att gå!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar