lördag 31 augusti 2013

Bra start...

Alltså, ibland ä det inte riktigt som man tror att det ska vara, så som för mig idag.
Tre helgen framöver med start idag ska jag vara fågelvakt åt två kakaduor och två kärlekspapegojor, samt mata katterna åt en gammal arbetskamrat som är ute och reser. Veckorna sköter hennes bror allt. Inga problem, utan jag tycker det är kul och mysigt!! Det är många år sedan nu jag hade egen fågel, och jag saknar det faktiskt. 
Hur som helst, jag kliver ur bilen och blir mött av ena katten som illvrålar för hon är så gosnödig :) Så efter en massa kramar och mys och påfyllnad av maten var den lilla damen nöjd och gick iväg på promenad. Dåså, pippifåglarna kvar! Tänkte spendera 2.5 timme där och mata, städa, mysa och plugga lite.
Hör de båda kakaduorna redan innan jag öppnade dörren, och jodå, de satt där de skulle och mådde fint. Tittar in till kärlekspapegojorna och vad fasen!! Det är bara en!! Hallå, det ska vara två!!!
Eh, stå still och tänka lite, visst skulle det vara två?? Jo, de har vart två när jag vart och hälsat på och båda ska finnas i buren. Men icke. Det fanns verkligen bara en fågel i buren!! Hallå eller, jag kan väl inte tappa bort en fågel redan innan jag har hunnit med att passa dom mer än ett par minuter!! Det var ett bra liv på de andra tre, för de kände ju att det inte var som det skulle, de vart något stressade. Jag började kolla runt i rummen på nedervåningen, i fönstren, i gardinerna, nejdå, ingen fågel. När jag var på väg upp till övervåningen hör jag ett kackel där uppifrån, så visst fanns han i huset i alla fall, kändes skönt kan jag lova!! Hittade den lille rackaren i en lampa där uppe, nu var det bara att ta fast rymmaren. De är rätt små och kvicka de där, och när de är lite stressade så kan det gå undan... Stängde dörren till rummet i alla fall och bara väntade på att den lille skulle skulle få kolla in mig och komma till sans. Och efter två försök fick jag tagit fast honom. 
Så till sist var det fyra fåglar på rätt ställe ;) Väldigt skönt!! Hittade vart han kommit ut, det lilla badkaret hade åkt åt sidan så det lämnade en liten glipa, och jag antar att det är där han kommit ut. 
Inget skada verkar vara skedd, han mådde fint när jag var där resten av tiden, och nu hoppas jag att det inte händer igen!! Rackarns djur, man kan bli nervös för mindre... ;)

I brist på bilder på godingarna jag passar så får det bli en liten ärla istället!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar