måndag 10 december 2012

Den absolut roligaste dagen i skolan, ever!!

Ja, idag var den roligaste dagen i skolan jag var med om. Det ni!! 
Hela dagen har bestått av träning på olika moment, denna träning utförs på skolans kliniska träningscenter, KTC. Jag skulle egentligen bara vart där i em, men bytte till mig tiden på fm då min ordinarie tid inte inföll sig förrän den 20:e, och då har mitt månadskort (busskortet) gått ut och det är inte en höjdare att köpa ett nytt för 1300:- för de sista dagarna innan jul, under mellandagarna är jag inte i skolan alls, utan de sista dagarna betalar jag istället kontant på bussen, och en dag mindre i skolan innebär en dag mindre att betala. Kanon att det går att lösa nån dag såhär!

Men nu till dagen! Förmiddagen bestod av blodtrycksträning, puls, andningsfrekvens och EKG tagning! Tappade räkningen på hur många BT jag gjorde, men jag lärde mig!! Det var så kul! EKG var med spännande, har vart med innan men inte fått gjort själv. Fick sätta elektroderna och kolla lite på kurvorna, se vilka kurvor som var vilka samt att se att det såg någorlunda jämt ut. Annars är det läkaren som bedömer ett EKG. Andning och puls var lite mer sånt man kände till sedan innan, så det kändes lite mer vanligt och inte så spännande. Jag fick blodtrycket taget hur många gånger som helst med, har lila små prickar i huden och ett och annat blåmärke med ;) Så kan det gå ;)

Eftermiddagen var dock den roligaste, venprovtagning och kapillärprovtagning!! Vi fick först träna på attrapper vi satte fast på armarna på oss själva, tills vi var så pass säkra så att vi vågade oss på att sticka i varandra på riktigt. Kapillärprovet var ju inget som var avancerat, det visades en gång, sedan var det fritt fram att testa det, och det var inga problem (det är bara ett stick i fingret). Jag fick testa venprovet två gånger, den första var jag rätt nervös och lite småskakig, lyckades väl få ur blod, men inte med någon större finess ;) Tack tålmodiga Emma! Andra försöket gick bra mycket bättre, något stadigare på hand då, och hade lite mer flyt i hela proceduren. Tack Isabella för andra försöket! Det var väl menignen att jag skulle bli stucken med, men det väl inte så många som var sugna på att ge sig på mig, jag är inte helt lättstucken, inte några tydliga vener som hittas lätt här inte!  Jag har inte så mycket emot att bli stucken, men om ingen var villig att göra det så tjatar jag inte om det ;) 
Hur som helst, mer träning behövs med detta för att få in snitsen och flytet, och det kommer fler tillfällen. Men jag är ändå nöjd med dagens försök, det gick ju inte alldeles galet, och de två jag stack verkade inte tycka att det gick så tokigt (de sa till och med att jag var duktig, hihi, egot fick sig en skjuts där minsann ;) ) :) 

Som sagt, en otroligt rolig dag i skolan, helt klart den bästa jag vart med om genom alla mina skolår :)
En dag som gör att jag är på det klara med att jag valt helt rätt linje i mitt yrkesval!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar