onsdag 2 januari 2013

Fruktansvärt besviken.

Jag lovade mig själv igår att jag inte skulle gnälla så mycket här på bloggen, kollade igenom de flesta av mina inlägg från förra året, hej och hå så gnällig jag lät... Tja, jag kanske är lite gnällig, men kanske inte riktigt så mycket ;) Och för dagen hade jag tänkt något helt annat, men jag måste kräka ur mig lite gnäll redan andra dagen 2013. Bara måste, för jag är så grinig.

Var i stallet idag, och det kan jag inte klaga på, det var toppen, och vi lät hästarna gå nakenfisar i hagen och jag fotade dem. Och det såg ut att bli en hel del riktigt bra bilder!! Var så förväntansfull!! 
Så nu ikväll när jag laddade över dem till datorn var jag sådär gott glad då jag skulle få se lite fina bilder på pållarna :) 
Men tji fick jag. Visst var det jättemånga helt underbara ögonblicksbilder, men, MEN, inte ett enda kort är ordentlig fokusering på. Några är ok, kanske tio av de 311 bilderna jag tog, och det är jag inte van vid. Fick en förhoppning att det var min dator som var kass, mailade ett gäng till Gunilla som sa samma sak, de är inte klara... Nästan allt bilder är otroligt pixliga, jag brukar kunna beskära bilderna väldigt kraftigt utan att det syns nämnvärt, men nu går det inte förstora upp dem ett endaste dugg, de är redan prickiga och pixliga redan innan... Precis som att inställningarna för upplösningen är så låg som det bara går. De få som blev hyfsade var de som de stod nära på och helt still. Och då blev de bara hyfsade. De kommer inte att kunna förstoras. 
Ljuset idag var inte dåligt, visst var det mulet, men det var klart, och lite sol kom fram då och då, men detta har det inte heller reflekterat. Alla foton har inte heller samma inställningar, så det bör inte vara för att jag "fastnat" i en och samma heller.
Men jag har gått igenom alla inställningarna på kameran, och de ska inte ge kassa kort. Har jämfört men bilder med liknande ljusförutsättningar, från i höstas, med liknande inställningar, det går inte jämföra, de är riktigt bra, dessa är inte det... Jag kan inte hitta en endaste inställning som gör att det borde bli såhär. Har verkligen gått igenom hela kameran... Jag är inget proffs på foto och kamera, men jag kan en del, och vet när det blir dåligt, men nu kan jag inte ändra på resultatet...
Min stora fasa är nu att det hänt någonting med den när den var iväg på rengöring. Jag har ett litet hopp kvar, att det är objektivet som har gjort sitt. Så i morgon ska jag testa med mitt andra, mitt teleobjektiv, hoppas innerligt att det blir skillnad. 
Är närapå lite gråtfärdig nu, löjligt i mångas ögon säkert, det är ett dött ting, men det är en ägodel som jag värderar otroligt högt, är lika glad för den som min bil till exempel. Och det vill säga inte lite. :(
 Ledsen och besviken.

Men, men , jag ska försöka hålla mig kall tills i morgon, då jag testat med det andra objektivet. Slänger in några bilder från dagen ändå. Syns inte så tydligt att de inte är bra i så här litet format, och ja, jag är petig, väldigt petig, men när man ser dem i normalformat är de kassa. Det håller även Gunilla med om som sett dem med. Och jag tycker ändå att man ska kunna ställa krav på en systemkamera som inte tillhört den billigaste i klassen. 
:(
Men hästarna är fina i alla fall.








4 kommentarer:

  1. Ibland är de kassaste bilderna de bästa. :-P Du har fångat ögonblicket i bilderna iaf. Det är det som räknas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sant, men det är ändå ruttet när det itne blir som jag vill ;P

      Radera
  2. Jag förstår precis varför du blir ledsen, det är ju hemskt när ägodelar man värdesätter högt går sönder. Jag håller tummarna för att det bara är objektivet som krånglar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr var det inte objektivet... Och det känns surt. Men har kommit över det mesta nu, det är som jag skrev i inlägget, ett dött ting, det kunde vart så mycket värre än en kamera som går till spillo!! Även om det är trist...

      Radera