fredag 11 maj 2012

Vädrets makter styr man inte över.

Ja, jag gör väl som alla andra och tar och skriver ett par rader om det rådande vädret, som just nu inte riktigt visar sig från sin bästa sida... Men jag vinklar det från en liten annan sida än många andra i min text idag.

Var i stallet i morse och släppte ut hästarna, och det tog i och blåste som bara den. Klarade mig rätt bra från regnet just då, men senare under dagen har det ju vräkt ner. Det åskade lite ikväll med.
Funderingarna om detta med vädret snurrar i mitt huvud.
Varför kan det inte komma med måtta? Antingen så är det torka eller så är det översvämningar. Men det beror väl i grund och botten på människans miljöförstöringar. 
Det är ju ett faktum att de globala uppvärmningarna ställer till med problem, inte bara att temperaturen höjs, utan att väderförhållandena blir extrema, det blir väldigt varmt vid olika tillfällen, och fruktansvärt kallt vid andra, det tar i och blåser, inte bara någon gång, utan under dagar, till och med veckor. Årstiderna förskjuts, när jag var liten var vintern då den skulle vara, våren, sommaren och hösten likaså, så är det inte nu.
Det är nu jorden får betala för vad vi människor ställt till med.
Det är dax för alla att tänka till lite. Eller faktiskt ganska mycket. Behöver man ta den där extra turen till affären för att köpa snask, eller kan det vänta någon dag tills man kan ta det tillsammans med något annat ärende? Ser man till att källsortera, eller struntar men i det? Pantar man sina burkar så att materialet kan återanvändas istället för att nytt material behöver framställas? Slänger man sitt skräp i papperskorkar eller slänger man det där man står? Det finns mycket man kan tänka över. Jag kan väl erkänna att jag inte är en ängel själv i alla lägen, men jag tänker på det jag gör, och försöker att göra rätt så gott jag kan. Det jag skäms en del för är mitt bilkörande, det skulle kunna dras ner på, och det ska det göras med, så fort jag blir hel i mina knän. Men jag försöker i alla fall. Jag blir så less på folk som bara slänger skräp där man står, eller ut från bilen på vägen. Är det så svårt att hålla fast vid sitt skräp tills man kommer till en papperskorg? Det är inte till att försöka i mina ögon. Det är till att bidra med en stor del av nedskräpningen och föroreningen i vår natur. Vi måste försöka bättre än så här, annars kommer hela processen att påskyndas.
Hur det än är kan inte en enda göra allt, men alla kan göra något.

Med andra ord, det jag skrev som överskrift stämmer inte till fullo. Vi kan påverka vädret. Det är just det vi har gjort hittills. Nu är det dock dax att vända på det hela. Nu måste vi jobba för att vår jord ska må bättre.
Håller ni inte med?

Snälla, hjälp till med att hålla vår värld grön, vacker och frisk!

1 kommentar: