fredag 7 september 2012

Minerva och Descarada

Jag skulle ju berätta om hur det går för de båda skrev jag ju i tisdags när jag kommit hem från sjukhuset, så det tar jag och gör nu!

I torsdags förra veckan var det dags för ny veterinärkoll av Minervas skada, den på djupa böjsenans förstärkningsband på höger fram. Hon har ju vart skodd med en tre cm hög klack för att avlasta detta och nu var det dags att kolla om det var läge att börja sänka den. Och så skulle Descarada veterinärbesiktas, få Gunilla vill köpa loss henne, hon är ju på foder nu. 

Hur som helst, Gustaf dök upp framåt 18-tiden, och först ut för koll var Minerva. Palpering av benet först och sedan skritt och trav på asfalt, för hältkoll. Och resultatet blev att det är sååå mycket bättre!!! Ingen direkt hälta att tala om, att hon är låghalt på grund av sin klack är ju inte konstigt, så det kunde vi ju se lätt på. Så detta betydde att klacken får börja sänkas nu!! Dock är det lång tid kvar innan vi kan börja sätta igång henne, klacken sänks successivt, och vi räknar med framåt mars nästa år kan det vara klart, om allt går bra under tiden. Men det får vi tro att det ska göra!!

Descarada stod på tur och en grundlig besiktning blev det av henne, och det fanns inget som kunde störa för framtida köp!! Frisk och vid väldigt god vigör för att vara 10 år, en riktig toppenhäst har vi fått tag på!!!

En riktigt bra kväll blev det i torsdag förra veckan, gladare kunde vi nog inte kunnat bli!!
Så vi passade på att fira med pizza, jag, Gunilla, Björn, Niclas, Richard och Gustaf!! Gustaf hade dessutom med sig smarrig Ben & Jerry glass som vi festade på till efterrätt :) (tror vi har världens bästa veterinär :) ) Det blev en rätt sen kväll med massa kul snack och trevligt umgänge innan det var dags att vända hemåt vid tiosnåret.

Nu kan jag berätta med att Minervas klack är sänkt för första gången, och allt ser ut att gå fint!! Det blir ju lite större belastning på förstärkningsbandet när detta görs, så det är ändå lite nervöst. Men det ser som sagt riktigt bra ut!!
Nu längtar jag efter hästarna, har inte träffat dem sedan den torsdagen de veterinärkollades, så det blir nog allt en liten hälsa-på-tur dit i helgen!!

Finaste hästarna!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar