lördag 24 november 2012

En liten tankeställare.

Ibland dyker det upp något man inte tänkt så mycket på lite av en slump. Fast detta kan nog inte räknas som slump, detta är ju en del i utbildningen. I denna kursen ingår det en pytteliten del näringslära (tycker det kunde vart mer) och inför "lab-lektionen" skulle vi ha skrivit matdagbok under tre dagar. Allt som vi stoppade i oss skulle med, både mat och dryck, och det skulle vara exakt, i mått eller gram. Där var jag nog rätt duktig och fick med allt. Jag valde ju att skriva denna över torsdag, fredag och lördag. Kanske inte de bäst valda dagarna efter som på helgen får man äta snask ;) Men det kom med det med i dagboken, ska det vara, så ska det vara ordentligt.

Hur som helst, på "lablektionen" skulle allt vi ätit föras in i ett datorprogram, för att se hur vi låg till med allt i från kcal, mättat/omättat/fleromättat fett, många vitaminer, spårämnen och lite till. 
Och ja, vad kan man säga om mig?? 
Inte bra. 
Det visste jag redan dock. Men inte åt det hållet jag trodde. Inte alls. Det är så att jag sitter med ett halvgalet frågeteckenuttryck i ansiktet än efter att ha sett resultaten, och fått höra av läkarstudenten/dietisten som hjälpte mig att summera allt att jag äter FÖR LITE.

???

Det första jag kläckte ur mig till henne var nähä, inte med allt detta fläsk så kan jag INTE äta för lite. Hon harklade sig lite lätt och sa att det kunde hon inte svara på. Eller ja, jag får inte rätt omsättning på allt ihop... Och hur galet för lågt jag låg med alla vitaminer ska vi inte tala om. B-vitaminet var väl någotsånär i alla fall. Men inte ens kcal var jag uppe i, min nivå uträknat efter bara mig var jag inte uppe i. Just nu surar jag för att jag inte tappar kilo i det läget då, det vore det mest självklara eller?? Jag äter inte helt dåligt, visst chokladen på helgen är väl inte bra, men överlag är maten inte kass. Hemlagat, och lite småbra sådär. Men inte hjälpte det? Jag dricker nästan uteslutande vatten, händer ytterst sällan att det blir något annat, gillar inte kolsyra, men kan bli nåt glas julmust (urskakad ;) ) eller lite glögg nu i juletider. Så det är inget som kan störa särskilt.

Hur som helst, jag måste tänka över min kost. Och äta mer helt enkelt då da. Hmm... Jag gjorde faktiskt så att jag gick in till apoteket och köpte mig D-vitamin tuggtabletter och järn- och c-vitamin brustabletter. Det var väldigt lite av detta i min kost. Lämnade de andra, tänkte att jag börjar så här, får se hur jag gör sedan. Har läst lite om vad brist på olika vitaminer i dagarna gör, visst har ett litet hum om det sen innan men inte så ingående, och läsningen var väl kanske inte så angenäm. Just de jag köpte valde jag inte bara för att de var låga i testet, utan att jag visar symptomen på bristerna där. Järn och c-vitamin för att jag inte är pigg på nåt sätt, och lite annat. D-vitamin för att det påverkar humöret, höstdepressioner och så vidare. Men läste även vidare om just D, och det kan vara så att bristen som jag skulle kunna ha av detta påverkar mina knän. Och psoriasisen, och psoriasisartriten. Det hjälper till att hålla skelettet hårt, huruvida det även gäller brosket är jag inte hundra på, men det gav antydningar att det gäller det med. 
Kan det vara så satans simpelt att brosket i mina knän är mjukt och jag har haft ont i över ett år för att det inte är tillräckligt mycket D-vitamin i min kropp??? Att avramlingen bara kom som en slump vid samma tidpunkt som det började krångla?? Eller att den startade nån process i knäna så att bristen gjorde sig uppenbar då?? Läkaren hade ju inga svar på varför brosket är mjukt, utan träning skulle hjälpa, vilket det inte gör, utan ger helt motsatt effekt på smärtan.

Ja jag vet inte. Men tänker ge det ett försök. Vill faktiskt kolla upp noggrant hur det egentligen står till med balansen i min kropp. För uppenbarligen ger inte kosten mig bra nog, vill veta mer om vad och hur jag ska göra för att få det till rätta.

Behöver sommar igen, så jag kan gå i landen här hemma och pilla i mig naturens egna vitaminer!! Längtar särskilt efter mitt jordgubbsland!!

3 kommentarer:

  1. Det skulle inte förvåna mig om du har samma som mig. Iom träningen och vad som händer dig då. Kolla det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle mycket väl vara nåt sånt. Kollade ju då när allt trasslade som mest för några år sedan, men då var jag "den friskaste i byn" enligt alla prover som togs... Vad vad det det hette du har? Jag kommer inte ihåg namnet nu, vill kolla hur det är för mig när det gäller det!!

      Radera
  2. Det syns inte på några prover så det vore ju inte så konstigt ;) PCO. Läs om det!

    SvaraRadera